Esquerra assegura que ‘la nació catalana contribuirà a la construcció de l'Europa dels pobles’

En declaracions fetes al Parlament Europeu, l'eurodiputat Bernat Joan ha expressat la seva satisfacció "per l'èxit rotund de la manifestació del passat dia 18 a Barcelona, en què centenars de milers de persones, en la manifestació més gran que hi ha hagut a Europa durant aquests darrers anys, defensaren la nació catalana i el seu dret a decidir".

Segons Joan, "Catalunya, els Països Catalans, dóna a Europa un nou impuls per construir-se a través de la seua diversitat real. Amb tot el vent en contra, la societat catalana ha manifestat obertament el seu dret a decidir sense intermediaris".

L'eurodiputat ha declarat que "la gran manifestació de Barcelona pot servir també perquè aquells que veuen el projecte d'Europa dels pobles amb moltes dificultats s'obren a una nova esperança". Segons Joan, "després de la caiguda del mur de Berlín, les nacions de l'est d'Europa decidiren agafar les regnes del seu propi futur. Ara és el moment per als Països Catalans, Flandes, Escòcia, País Basc o el País de Gal·les".

Així mateix, l'eurodiputat eivissenc ha manifestat que "la via pacífica constitueix la gran força de la nació catalana. Els catalans aconseguirem la nostra sobirania gràcies a la cohesió civil, a la xarxa cívica, a la cohesió social".

Paral·lelament, Joan ha criticat el fet que el PP reculli signatures a Brussel·les contra l'Estatut i que Mayor Oreja "mescli ous amb caragols, en referir-se al terrorisme i relacionar-lo amb el procés pacífic d'emancipació de Catalunya". Segons l'eurodiputat, "ja ho voldrien, els espanyolistes, que la violència enterbolís la convivència a Catalunya" per tenir "una excusa idiota" per evitar que la voluntat catalana es manifesti clarament i sense embuts.


El 'desencert' de la proposta de referèndum d’autodeterminació per a Montenegro

També avui, Bernat Joan ha considerat "desencertada" la proposta de la Unió Europea per al referèndum d'autodeterminació que s'ha de celebrar a Montenegro. Segons aquesta proposta, perquè el referèndum sigui vàlid, hi hauria d'haver més d'un cinquanta per cent de participació "i un cinquanta-cinc per cent mínim de vots favorables a la independència", segons la proposta de l'enviat especial europeu Miroslav Lajcak. Segons Lajcak, això seria necessari perquè el referèndum tingués "plena legitimitat".

Joan es pregunta "si el quaranta-sis per cent dels votants poden imposar el seu punt de vista al cinquanta-quatre per cent" i si això constitueix la veritable "legitimitat" quan es dirimeix "la independència o no d'un nou estat d'Europa".

L'eurodiputat eivissenc ha manifestat que "el futur de Montenegro han de decidir-lo democràticament, per majoria, els montenegrins, de la mateixa manera que els catalans hauríem de poder decidir, per la mateixa via, el nostre propi futur". Joan s'ha mostrat esperançat en el futur del nou "Montenegro independent" i ha recordat que la Unió Europea "ha tengut una posició inacceptablement contrària al dret d'autodeterminació dels pobles. Fa encara només un parell d'anys Javier Solana afirmava que Montenegro no havia de separar-se de Sèrbia", ha lamentat l'eurodiputat eivissenc.