La portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, en roda de premsa aquest dilluns. MARC PUIG

Vilalta anuncia que els republicans estan disposats a negociar per aconseguir més drets laborals i competències per a la Generalitat

“Insuficient”, “decebedora”, un “maquillatge” de la reforma laboral del PP i una “venda de fum”. Amb aquests qualificatius s’ha referit la portaveu i secretària general adjunta d’Esquerra, Marta Vilalta, a la proposta de reforma laboral del govern de PSOE i Unides Podem. “La proposta no representa la derogació de les anteriors reformes laborals del 2010 i 2012, ni n’ataca els aspectes més lesius, malgrat el que havien promès. És una mena de maquillatge de la reforma laboral del PP i va acompanyada d’una venda de fum”, ha afirmat Vilalta, que ha afegit que, per tant, es tracta d’un “incompliment” per part del PSOE i d’Unides Podem de les promeses realitzades “als seus propis votants”.

Esquerra Republicana defensa la derogació de les anteriors reformes laborals i alerta que la proposta actual no modifica les causes d’acomiadament, de modificació substancial de condicions de treball ni de trasllats. Tampoc reverteix la rebaixa de les indemnitzacions per acomiadament ni recupera els salaris de tramitació o les autoritzacions administratives pels ERO. A més, tampoc incideix en les causes d’inaplicació de convenis col·lectius ni introdueix cap mesura per combatre la parcialitat no desitjada en el treball, que afecta especialment les dones.

“És una proposta decebedora”, ha insistit Vilalta, que ha lamentat que PSOE i Unides Podem estiguin “més preocupats per perdre el suport de la CEOE” que per “blindar els drets laborals”. En aquest sentit, ha anunciat que els republicans estan disposats a entrar a negociar “per tal d’aconseguir més drets laborals per als treballadors i treballadores i més competències per a la Generalitat que ens doni les eines per poder de garantir-los”.

PSOE i UP estan més preocupats per perdre el suport de la CEOE que per blindar els drets laborals
Marta Vilalta Portaveu i secretària general adjunta d'Esquerra Republicana

La portaveu d’Esquerra ha desgranat les principals reivindicacions dels republicans en matèria laboral:

1. Que es garanteixi el retorn de l’autorització administrativa de tots els Expedients de Regulació d’Ocupació per part de la Generalitat.
  2. Que es garanteixi la prevalença dels convenis catalans davant dels convenis estatals.
  3. El ple retorn dels salaris de tramitació, reforçar la inspecció de treball a Catalunya, així com la lluita contra les subcontractacions i l’abús dels contractes parcials, que afecten sobretot les dones.

En la mateixa línia, el president del partit, Oriol Junqueras, i el diputat republicà al Congrés Jordi Salvador han aprofundit en les demandes republicanes en un article a Público, i han assegurat que ara “la pilota és sobre la teulada del govern de l’estat i les forces polítiques que l’integren”. “Volen iniciar el 2022 negociant i buscant un millor acord per als treballadors? Volen buscar el suport a l’esquerra o a la dreta?”, s’han preguntat.

Junqueras i Salvador posen de relleu que si existeix una correlació de forces al Congrés “que pot millorar el text” seria “absurd” no fer-la servir “en benefici de la gran majoria dels treballadors i treballadores”. Amb tot, han subratllat que el millor acord en matèria laboral per als ciutadans i ciutadanes del país arribarà amb la República Catalana: “Només la independència de Catalunya garantirà plenament els drets laborals dels treballadors i treballadores. Fins llavors treballarem per millorar el dia a dia de la gent que més pateix”.