Esquerra considera que el Pla Territorial Metropolità és un ‘instrument bàsic i necessari per garantir el desenvolupament sostenible’ de la regió metropolitana de Barcelona

La secretària de Política Territorial d’Esquerra, Laura Vilagrà, considera que el projecte aprovat inicialment aquest matí del Pla Territorial Metropolità de Barcelona pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques és un ‘instrument bàsic i necessari per permetre un desenvolupament urbanístic ben planificat en termes socials, ambientals i econòmics’.

Vilagrà ha subratllat que el pla, sense precedents i el primer de gran abast de tota la regió metropolitana sencera, aposta per un model d’urbanització que es caracteritza per ‘la compacitat, la complexitat i el caràcter integrat dels assentaments’. A més, ha destacat altres aspectes positius com la contenció dels creixements dels sistemes urbans ja saturats i l’establiment d’un grau de protecció del 74% al conjunt de tota la Regió Metropolitana. ‘Hi ha una aposta estratègica per noves xarxes de transport públic ferroviari que trenca amb l’estructura radial de les xarxes fins ara existents’, ha afegit la també diputada al Parlament, ‘i porta associat un procés de consulta territorial intensiu i sistemàtic que ha de continuar intensivament en els pròxims mesos’.

En aquest sentit, Vilagrà ha puntualitzat que l’aprovació inicial del Pla ha de donar pas a un posterior període de ‘modificacions i de detall més acurat’. I, en aquest sentit, ha volgut comentar determinades ‘interpretacions i apreciacions que es fan d’alguns projectes, per tal que en aquestes fases posteriors es puguin clarificar convenientment, d’acord amb les al·legacions que es presentaran territorialment’. Així doncs, en referència a la comarca del Maresme, Esquerra considera que ‘el Pla deixa clar que hi ha solucions diferents pel baix Maresme i per l’alt Maresme’ i ‘descarta la necessitat que l’autopista de l’alt Maresme incorpori ampliació de laterals en el seu tram des de Mataró fins a Pineda’.

Pel que fa a la ronda del Vallès, que la memòria del Pla reconeix com a ‘via de trànsit comarcal i no com a via de pas’, Vilagrà remarca que ‘encara falta concretar el traçat dels trams pendents’ i afirma que ‘el traçat aprovat inicialment és només orientatiu, però en cap cas la solució que des del Govern es trametrà al Ministeri de Foment quan s'hagi acordat finalment, com ha indicat el mateix conseller Nadal’. A més, Esquerra també entén que el traçat del perllongament de la línia 3 del metro pel Baix Llobregat té pendent la seva concreció segons la planificació definitiva de la xarxa de transport en aquesta zona, a la qual Esquerra hi ha presentat al·legacions importants; quant a l’Alt Penedès, el Pla Territorial Metropolità hauria de recollir sense canvis les propostes aprovades i consensuades en el Pla director comarcal i, per altra banda, afirma amb satisfacció que ja no es consideren els laterals de l’autopista de la C-32 entre Sitges i Vilanova.

Finalment, Vilagrà ha apuntat algunes propostes que Esquerra considera que haurien d’anar en paral·lel a l’aprovació del Pla territorial. En aquest sentit, ha apostat per ‘definir la prioritat a l’hora de desenvolupar els futurs plans directors urbanístics’ amb una ordenació en el futur desplegament i un cronograma flexible i modificable. Esquerra també considera necessari aprovar el Pla d’àrees de connexió biològica per ‘poder desenvolupar una política d’espais naturals que els consideri part integrant d’una xarxa ecològica’ i desenvolupar una ‘eina de gestió adequada per als espais no urbanitzables i de protecció del paisatge’. També ha subratllat que cal elaborar els plans rectors d’ús i gestió dels parcs naturals de Catalunya de forma que integrin i facin compatibles la política forestal, l’agricultura, la caça, la pesca continental, l’accés al medi natural, la protecció dels sistemes naturals i el desenvolupament econòmic sostenible de la zona. En darrer lloc, Vilagrà considera que cal implantar ‘mecanismes que permetin als ens locals controlar l’estat i execució de les infraestructures’, ja siguin de l’Estat o de la Generalitat.

Etiquetes