La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, durant la roda de premsa al Parlament

Els republicans reivindiquen l'oportunitat històrica de la taula de negociació entre governs per avançar en l'autodeterminació i l'amnistia

Demà recomença una negociació històrica entre els governs català i espanyol, una taula de negociació per avançar en la resolució del conflicte polític i on, per primer cop, es parlarà d’amnistia i d’autodeterminació”, ha posat de relleu la secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta. “No és el moment de frivolitats ni de maniobres per fer fracassar aquesta taula; és hora de màxima responsabilitat institucional i de lleialtat en els acords i els grans consensos per representar el nostre país. No els partits. Sinó el país”, ha afegit amb contundència.

La republicana ha explicat el posicionament del partit sobre aquesta qüestió des del faristol del Parlament, poques hores després que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, anunciés que la taula de negociació se celebrarà demà, dimecres, al Palau de la Generalitat, i defensés la importància que tots els membres de la delegació catalana formin part del Govern, un requisit que no compleixen tres dels quatre noms proposats per Junts.

Tant el president Aragonès com Marta Vilalta han alertat que el procés de negociació que es reiniciarà demà és “extremadament complex” i “només el podem afrontar si, des de Catalunya, anem a l’una”. Tal com ha explicat el president al matí, "la delegació ha de ser de Govern, com he defensat sempre, perquè és la forma de representar el país sencer, dona legitimitat al procés de negociació i és un missatge clar dins i fora de Catalunya, per a la comunitat internacional, que mira de prop el nostre compromís amb la negociació".

De moment, per tant, els membres confirmats de la part catalana són el propi president i els consellers Laura Vilagrà i Roger Torrent, però “la porta és i serà oberta”, ha assegurat el president, i quan Junts proposi els membres del Govern del seu àmbit, seran incorporats de manera immediata.

“Demà la delegació catalana hi serà perquè el que ens juguem és molt i no deixarem passar aquesta oportunitat històrica”, ha dit Marta Vilalta, en la mateixa línia. Alhora, la republicana ha subratllat que “hi ha temps per reconduir la situació”, i ha demanat a Junts “lleialtat cap al president i cap al país” i “respecte als acords” assolits per resoldre el conflicte polític. “Els seus canvis en els posicionaments o les seves discrepàncies internes no poden desestabilitzar els interessos comuns del país”, ha afegit. Per tot plegat, ha emplaçat Junts a designar persones membres del Govern.

“No tenim cap dubte que negociar amb l’Estat genera escepticisme; a nosaltres, també”, ha prosseguit, “però l’oportunitat hi és; hem de demostrar a la comunitat internacional, tal com ens demana, que també som capaços de defensar la República catalana a la taula de negociació”.

Ha afirmat que “des d’Esquerra Republicana estem preparats i convençuts. Ens sentim acompanyats pels grans consensos i avalats per les urnes. Ens sentim a punt per seure davant de l’Estat i defensar la nostra posició”. I ha fet un advertiment final: “No abonem el terreny als que ens volen dividits; seria un greu error.”

Etiquetes