Esquerra dóna suport al 30è aniversari de l’Associació Catalana d’Expresos Polítics del franquisme

El president de l’ACEP, Enric Pubill, acompanyat de la sindicalista Montse Torras, de CCOO, s’ha entrevistat amb el secretari general d’Esquerra, Joan Ridao, per presentar-li el manifest “Memòria i Justícia, contra la impunitat i l’oblit”.

L’Associació va començar a actuar els anys 60 per rescatar de l’oblit els milers de persones que van sofrir repressió franquista, i la seva tasca va culminar amb la creació del Memorial Democràtic de la Generalitat, creat pel Parlament el 2007. Ridao ha assenyalat que la llei del Memorial va ser la primera llei del Parlament que va explicitar la condemna del franquisme.
En aquest sentit, les declaracions de la vicepresidenta del govern, Joana Ortega, afirmant que es replantejarà la dimensió del projecte del Memorial, han encès els senyals d’alerta a l’Associació d’Expresos. CiU ja es va abstenir en l’aprovació de la llei, i ara podria donar un perfil més baix als treballs de recuperació que tot just acaba d’iniciar el Memorial.

Ridao ha dit a Pubill que “refermem el compromís amb el Memorial Democràtic, perquè estem pel reconeixement a les víctimes del règim franquista i de la rereguarda republicana, entre els quals hi va haver milers de militants d’Esquerra”. L’expresident d’Esquerra, Jordi Carbonell, va ser un dels promotors de la creació de l’ACEP.

L’acte públic, que es preveu molt emotiu, tindrà lloc el dimarts 1 de març a l’Auditori de Barcelona, a la sala Oriol Martorell, a les 7 de la tarda. Hi intervindran diversos expresos, entre ells un jutge i un treballador de la SEAT, i hi haurà les actuacions de Pau Alabajos i Joan Isaac.