La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra, Marta Vilalta, en roda de premsa / Marc Puig

Els republicans exigeixen que PSOE i Podemos estiguin “a l’alçada del moment” i atenguin les seves demandes per “millorar la vida de la gent”

“Ens trobem davant d’unes setmanes clau per a la negociació i possible aprovació dels pressupostos generals de l’Estat”, ha posat de relleu la secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, en una roda de premsa simultània a la d’EH-Bildu. Les dues formacions tenen un acord estratègic al Congrés dels Diputats per “fer pinya i anar de la mà, coordinats, per tenir més oportunitats que les nostres demandes compartides es tradueixin en realitat”, ha explicat Vilalta.

Tant Esquerra com Bildu creuen que “cal fer valer els vots de la ciutadania i no quedar-se només en la crítica i el bloqueig; cal sortir de la comoditat i ser útils, arremangar-nos i batallar les partides que creiem necessàries per a Catalunya i Euskal Herria”. “Volem ser útils, però els nostres vots no són a canvi de res, i el govern espanyol se’ls ha de guanyar”, ha subratllat, tot alertant que, “de moment, el govern espanyol no ha fet prou”.

“PSOE i Podemos no estan actuant a l’alçada del moment”, ha prosseguit la republicana. “Estan prenent decisions que fan el joc i alimenten la dreta i l’extrema dreta espanyola, com vam veure ahir amb la renovació d’òrgans com el Tribunal Constitucional, on els interessos polítics han tornat a entrar”, ha denunciat, evidenciant també que “si el govern de l’Estat és ‘el més progressista de la història’, com diu, ho hauria de demostrar amb les seves decisions i actuacions”. Veuen, doncs, “indispensable que respongui favorablement a les demandes que li fem i que té sobre la taula; som aquí per aconseguir millores substancials per a la nostra gent”, ha insistit.

Esmenes conjuntes

La diputada d’Esquerra al Congrés dels Diputats Carolina Telechea també ha comparegut a la roda de premsa per detallar les esmenes als pressupostos de l’Estat que Esquerra i EH-Bildu han presentat conjuntament. “Segueixen línies estratègiques clares, com la defensa de la memòria democràtica, el feminisme i la igualtat, el suport als ajuntaments i al Govern de la Generalitat, o la transparència econòmica”, ha explicat Telechea.

La diputada d'Esquerra al Congrés Carolina Telechea també ha intervingut a la roda de premsa / Marc Puig

La diputada ha destacat les següents esmenes:

• Per a la recuperació de la memòria democràtica, Esquerra i EH-Bildu plantegen el traspàs i museïtzació de la Prefectura Superior de la Policia Nacional Espanyola de la Via Laietana de Barcelona per convertir-la en un espai de memòria. També reclamen la cessió del Fuerte de San Cristóbal (una instal·lació militar actualment en desús, que va ser utilitzada durant la Guerra Civil com a presó) al Govern Foral de Navarra, juntament amb els seus terrenys annexos.
  • En matèria de feminisme i igualtat, han posat l’accent a acabar amb la pobresa menstrual. Reclamen, de nou, que s’apliqui el tipus reduït del 4% als productes d’higiene femenina, que són de primera necessitat i actualment estan gravats amb un IVA del 10%. També proposen garantir l’accés a aquests productes a tots els edificis públics (especialment a escoles, instituts, centres de salut i universitats), pensant en les dones en situacions de vulnerabilitat. Volen, a més, que es realitzi un estudi sobre l’impacte de la pobresa menstrual a la nostra societat, i impulsar campanyes de sensibilització i educació sobre salut menstrual per lluitar contra l’estigma que l’envolta.
  • En relació als Mossos d’Esquadra, exigeixen que se’ls apliqui el mateix règim de jubilació anticipada que a la Policia Nacional o a l’Ertzaintza.
  • Per lluitar contra la corrupció i l’economia submergida, demanen crear una llista comuna de paradisos fiscals que contempli tots els països amb escassa o nul·la tributació.
  • Per últim, demanen la creació i dotació d’un fons de compensació per a les víctimes de l’amiant.

Marta Vilalta ha afegit que, en paral·lel, s’està negociant la protecció del català a través d’un percentatge a la llei de l’audiovisual espanyola, s’estan treballant a la Comissió Bilateral els traspassos de competències pendents i “evidentment, seguirem treballant perquè hi hagi una clàusula de compliment perquè Catalunya no estigui sempre per sota de la mitjana en relació al nivell d’execució dels pressupostos”.