El portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats, Gabriel Rufián

El portaveu al Congrés avisa que falta el gruix de la negociació dels pressupostos de l’Estat en sí, “on tenim una sèrie de reivindicacions socials que hem de començar a parlar”

Esquerra Republicana ha aconseguit blindar amb quotes el català en la llei de l’audiovisual espanyola, i per això l’executiva nacional del partit, reunida d’urgència, ha decidit no presentar una esmena a la totalitat contra els Pressupostos Generals de l’Estat. “Dies com avui demostren que el PSOE no fa, sinó que cal obligar-lo a fer. Ha costat molt que un govern aparentment progressista acceptés que hi ha llengües cooficials, però, per sort, la força negociadora d’Esquerra Republicana ho ha aconseguit”, ha assegurat el portaveu d’Esquerra al Congrés, Gabriel Rufián, en roda de premsa.

Segons ha explicat Rufián, el fet que els republicans no presentin una esmena a la totalitat als comptes espanyols no suposa que els acabin aprovant finalment. De fet, preveuen que la negociació serà dura. “Falta la segona fase, el gruix de la negociació, els pressupostos de l’Estat en sí”, ha indicat Rufián, “i tenim una sèrie de reivindicacions socials que hem de començar a parlar”.

Els republicans sempre han explicat que volen ser “útils a la ciutadania” i que són “els que fan que les coses passin”. Tant és així que la decisió de no presentar una esmena a la totalitat ha arribat pocs minuts abans de les 14 h d’avui, 29 d’octubre, el límit per poder presentar-la, després d’intenses negociacions amb el PSOE.

El portaveu d’Esquerra al Congrés ha afegit que l’acord sobre la llei de l’audiovisual ha estat el més dificultós. “Hi ha un sector audiovisual a Catalunya, i també a Euskadi i Galícia, que genera contingut en català, basc i gallec i no pot competir amb l’anglès i el castellà si no se’l protegeix; a Catalunya representa més de 26.000 llocs de treball”, ha assenyalat. “Fa mesos que diem al govern espanyol que cal fixar quotes d’aquestes llengües en la llei de l’audiovisual i no hi ha hagut manera; ara, hem acordat que Esquerra Republicana fixarà una quota de producció audiovisual en català en aquesta llei, que s’ha d’aprovar abans del 31 de desembre, tal com marca una directiva europea”. La conformitat d’Esquerra Republicana serà imprescindible perquè la llei tiri endavant.

Per altra banda, Esquerra Republicana també ha aconseguit una altra de les condicions que reclamava per no presentar una esmena a la totalitat als pressupostos: que es donés compliment als acords pendents dels pressupostos anteriors, els del 2021. En paraules de Rufián, “una qüestió de credibilitat”.

Així, el govern espanyol farà efectiva de forma immediata la transferència dels 18,6 milions d’euros corresponents a la gestió dels convenis de beques firmats des del curs 2005; intensificarà els treballs per elaborar el conveni per a la gestió de l’Ingrés Mínim Vital; executarà la inversió pendent en programes d’ajuda humanitària aquest any, que inclou l’establiment d’un corredor humanitari; i s’ha compromès a convocar immediatament un comitè de seguiment de l’execució de les inversions de l’Estat a Catalunya, que analitzarà el motiu dels incompliments sistemàtics de les inversions pressupostades per a Catalunya i dissenyarà una “clàusula de salvaguarda” com a garantia de compliment en els pressupostos del 2022.