La diputada al Congrés Maria Dantas demana al diputat al Parlament Eugeni Villalbí que signi a favor de la ILP per regularitzar les persones migrades

Esquerra Republicana muntarà una quarantena de parades arreu del territori per recollir signatures a favor de la regularització de les persones migrades. Els republicans donen suport a la Iniciativa Legislativa Popular impulsada pel moviment "Regularización Ya", a través de la plataforma “Esenciales”, que ha d’aconseguir reunir 500.000 firmes per traslladar aquest debat al Congrés dels Diputats.

“És una campanya feta per les persones migrades autoorganitzades, com a subjectes polítics; i el que fem des d’Esquerra Republicana és exercir la nostra responsabilitat social com a partit”, explica la diputada republicana al Congrés Maria Dantas. En concret, la iniciativa vol modificar un article de la Llei d’Estrangeria per tal de fer una regularització extraordinària de totes les persones que van arribar a l’Estat espanyol abans de l’1 de novembre de 2021.

“No pot ser que, entre els nostres veïns i veïnes, hi visqui gent sense la condició de ciutadà o ciutadana”, assenyala Dantas, que també explica que aquest tipus de regularització no és estranya: “A l’Estat s’ha fet nou vegades, quatre pel PSOE i cinc pel PP; i des del 1996 fins al 2008, s’han fet 43 regularitzacions en 17 països europeus de colors diferents”. La diputada assegura que la gent migrada està “farta” d’esperar que l’executiu espanyol faci una nova regularització i per això impulsa la ILP.

La primera parada republicana de recollida de signatures ha obert aquest dimecres, 15 de juny, a Santa Perpètua de Mogoda i se n’obriran fins a 38 arreu del territori en els propers dies, fins al 20 de juny. Hi haurà parades a Barcelona, Terrassa, Sabadell, Reus, Sitges, Igualada, Vic, la Seu d’Urgell, Tàrrega i Tremp, entre moltes altres poblacions.

El text legal proposat compta amb el suport de milers de ciutadanes i ciutadans i centenars d’organitzacions, fundacions i ONG, entre les quals hi ha Esquerra Republicana i el Jovent Republicà. La iniciativa té la particularitat que moltes de les persones impulsores són afectades directament per la situació d’irregularitat administrativa i, per tant, no podran signar —només ho poden fer les persones amb nacionalitat espanyola que hagin complert 18 anys abans del 30 de novembre de 2022, la data límit per presentar les 500.000 firmes al Congrés.

“Aquesta iniciativa aportarà solucions concretes a 500.000 persones d’arreu de l’Estat que pateixen una greu vulneració de drets”, posa de relleu Maria Dantas. “Hem d’estar al costat de les causes justes i, aquesta, sens dubte ho és”, afegeix la diputada, tot animant la gent a aportar signatures.

En cas que s’aprovi la regularització, les condicions que hauran de complir les persones estrangeres per tal de beneficiar-se’n dependran del debat a la cambra i del govern espanyol, que serà qui finalment redacti el reial decret que habiliti la regularització. En ocasions anteriors, les condicions han estat estar establert a l’Estat espanyol almenys sis mesos abans de l’aprovació de la llei i tenir un contracte de treball d’almenys sis mesos per obtenir un permís de residència i treball d’un any. La Comissió Promotora de la ILP ho considera “insuficient” i assegura que treballarà amb els diferents grups parlamentaris perquè la regularització d’aquesta vegada sigui “més àmplia”.