El portaveu d’Esquerra al Congrés, Joan Tardà, i el portaveu d’Esquerra al Parlament, Joan Ridao, s’han reunit aquest migdia a Barcelona amb el secretari d’Estat de Relacions amb les Corts, Francisco Caamaño, per tal d’avançar en les negociacions sobre el nou Estatut.
En la roda de premsa posterior els dos portaveus han ratificat el canvi absolut d’estratègia per part del PP respecte de la negociació del text del nou Estatut. Ridao considera aquest canvi d’actitud com un ”torpede a la línia de flotació de les negociacions”, ja que el Partit Popular ha passat d’una posició d’oposició total i absoluta a una intenció manifesta d’intervenir en la discussió del text.
El portaveu d’Esquerra al Parlament considera aquest fet com una “coartada tramposa” del PP per tal d’exercir pressió sobre el PSOE i està preocupada per la resposta del partit del Govern espanyol: “el PSOE actualment té una responsabilitat molt gran”. Segons Ridao: “El PP ha entrat tard i malament en la negociació de l’Estatut”. Fins ara ha estat el catalanisme polític qui ha negociat amb el PSOE, i queda palesa la posició residual dels qui ara volen intervenir en la negociació, segons Ridao: “el PP està fora de joc”.
El portaveu d’Esquerra al Parlament s’ha referit a la situació actual de ”negociació agònica” i ha instat els altres partits polítics a establir ponts de diàleg. També ha constatat alguns avenços en la trobada d’avui amb Caamaño, tot i que ha advertit que ”això no fa previsible un desenllaç feliç”.
Perspectives d’acord
Un dels principals punts de desacord amb el PSOE que encara roman sobre la taula fa referència al terme ‘nació’, concepte transcendental segons Esquerra ja que ”tot se sustenta a partir d’aquest terme”. Esquerra manté que el dictamen del Consell Consultiu ja va determinar en el seu dia que aquest terme és perfectament constitucional. Els altres punts que mantenen la negociació en procés fan referència a l’àmbit dels drets i deures, en la definició d’un marc de relacions institucionals que no sigui desfavorable per Catalunya i en la concreció dels traspassos de competències en la gestió de ports, aeroports i immigració.
Fins demà no es coneixerà la proposta de l’Estat espanyol sobre finançament i tots els partits polítics hauran d’esperar. No obstant, encara hi ha possibilitat de mantenir una reunió multilateral demà dimecres. Esquerra accepta aquesta possibilitat, però matisa que és una opció que depèn de CiU.