El portaveu d'Esquerra al Parlament, Joan Ridao, ha assegurat, en relació amb la negativa per part del Tribunal Constitucional (TC)a recusar el magistrat Rodríguez Zapata, que "és un cop dur pels interessos de Catalunya però encara no està tot perdut, ja que queden algunes iniciatives per poder portar endavant i reequilibrar les forces en el si del TC".
Ridao ho ha sustentat en primer lloc en el fet que "encara queda pendent de resolució el recurs de súplica presentat per la Generalitat sobre la recusació de Pérez Tremps, que compta amb l’informe favorable del fiscal". En segon lloc, el diputat recorda que "caldrà estudiar la possibilitat de demanar al TC que, a diferència de la petició feta el novembre passat d’acumulació, ara no acumuli els set recursos pendents per permetre que Pérez Tremps pugui entrar a conèixer alguns d'ells o, si més no, les parts que no tenen res a veure amb el dictamen sobre relacions exteriors". En tercer lloc, Ridao ha afegit que també està pendent de reforma la Llei orgànica del Tribunal Constitucional, que podria permetre allargar la presidència de Maria Emília Casas fins al final del seu mandat i podria exercir el seu vot de qualitat.
Segons el portaveu al Parlament, "encara és possible mantenir un cert equilibri entre els magistrats del TC que són més o menys partidaris de l’Estatut, amb un grup de sis en contra del text i un altre grup de cinc a favor, després de la recusació del magistrat Pérez Tremps el passat 5 de febrer".