La futura Llei del cinema ha superat aquesta tarda el seu primer tràmit parlamentari després que les esmenes a la totalitat presentades pels Grups Parlamentaris del PP i Mixt han comptat amb els vots en contra dels grups que donen suport al Govern i de CiU. La diputada d’Esquerra, Maria Mercè Roca, ha lamentat els arguments amb què PP i grup Mixt s’oposen a aquesta llei es poden resumir en un de sol: ‘vostès no volen que el català es normalitzi ni a les pantalles ni enlloc’. Per contra, ha argumentat que ‘serà un instrument que farà progressar la indústria, la cultura i la llengua del país’. La diputada gironina creu que ‘la ciutadania, que té molt de sentit comú i un gran sentit de la justícia i la raó moral, no entendrà perquè Partit Popular i Ciutadans no pugen a aquest tren i es queden sols a l’estació’.
Roca ha expressat que la Llei del cinema vol enfortir la indústria del sector i atorgar-li el paper estratègic que té com a motor de progrés econòmic i social, com ho demostra el fet que reguli la creació del Fons de Foment que vetllarà per la producció d’obres cinematogràfiques i audiovisuals, el foment a la distribució independent, el foment de l’exhibició, el foment de la difusió i la promoció de les obres i de la cultura cinematogràfica, i el foment de la competitivitat empresarial. Maria Mercè Roca també ha defensat que una de les prioritats del Projecte de llei és assegurar la diversitat cultural. ‘La llei que avui presentem en societat, ha dit, ha de servir també perquè el públic pugui accedir sense dificultats a obres cinematogràfiques que tinguin una gran qualitat artística i un reconeixement internacional. Aquest punt de la llei donarà un impuls a les versions originals subtitulades’. I ha posat exemples d’instruments que en contribuiran, com ara la Xarxa Concertada de Pantalles Cinematogràfiques de Catalunya.
Roca també ha manifestat que ‘el Govern, per protegir allò que és feble, no té només el dret d’intervenir, té el deure d’intervenir i equilibrar la balança i corregir el mercat, que té unes característiques i uns costums hereus de la dictadura que els anys de democràcia no han aconseguit corregir’, considerant aquesta llei més que necessària perquè, ‘si volem que hi hagi demanda, hi ha d’haver oferta’. ‘No cal dir, ha conclòs, que jo em sento molt contenta i esperançada i també profundament orgullosa de la valentia i la fermesa del meu Govern, especialment de totes les persones de la conselleria de Cultura’.