Rufián i Rosique amb representants de les federacions cannàbiques Confac i CatFac

Rosique: "La regulació del cànnabis hauria d'haver arribat fa temps. Aquesta iniciativa neix de la inacció fins ara de govern de l'Estat espanyol"

El Grup Republicà al Congrés dels Diputats ha registrat aquest dimarts, 28 de setembre, una proposició de llei (PL) per regular el cànnabis de forma integral. L'objectiu de la llei, que han presentat en roda de premsa el portaveu del grup al Congrés, Gabriel Rufián, i la diputada responsable de la iniciativa, Marta Rosique, és reduir el consum, garantir un accés segur, acabar amb les màfies i regular el seu ús terapèutic.

Rosique considera que "la regulació del cànnabis hauria d'haver arribat fa temps" i ha assenyalat que la iniciativa del grup republicà neix de la "inacció fins ara de govern de l'Estat espanyol en aquesta matèria". Cal recordar que el Parlament de Catalunya va aprovar el 2017 una ILP presentada per diferents col·lectius cannàbics amb el mateix objectiu, "que va ser tombada, com tantes altres lleis catalanes, pel Tribunal Constitucional". D'aquesta llei de fa cinc anys neix ara la iniciativa que Esquerra Republicana trasllada a Congrés.

Com ha recordat Rosique, segons el CIS "un 90,1% de la societat és favorable a la regulació del cànnabis per a ús terapèutic, i un 49,7% recolza la seva regulació per a ús recreatiu". Fa menys d'un any que la mateixa ONU va retirar el cànnabis de la Convenció sobre drogues de 1961 i va reconèixer la seva utilitat medicinal.

Volem regular el cànnabis de manera integral per aconseguir reduir-ne el consum, no promoure'l, i el seu ús terapèutic
Marta Rosique

Els principals punts de la proposició de llei republicana es resumeixen en:

• Despenalització del cànnabis, com ja han fet diferents estats europeus.
  • Considerar-un medicament a què es pugui accedir amb recepta mèdica.
  • Accés al seu ús recreatiu per als majors d'edat, posant el focus en la prevenció i el tractament de les addiccions. Això inclou la seva regulació per a l'autocultiu o via associacions cannàbiques sense ànim de lucre.
  • Control del cicle del cànnabis -cultiu, transport, tinença, consum, comercialització i dispensació- per acabar amb les màfies que s'han lucrat davant la falta de regulació existent fins ara. Cal assenyalar que segons l'Observatori Espanyol de les Drogues i les Addiccions, el 35,2% de les persones entre 15 i 64 anys han consumit cànnabis almenys una vegada a la vida i el 2,1% ho fa diàriament. Segons aquestes xifres, més de 600.000 persones a l'Estat espanyol consumeixen diàriament cànnabis i substàncies derivades, el que el converteix en el segon amb més consum a Europa, només per darrere de França. A més, l'Observatori Espanyol de l'Cannabis Medicinal estima que unes 120.000 persones consumeixen cànnabis amb finalitats terapèutiques / mèdiques. Un consum que, davant la manca de regulació, "estimula la seva producció i tràfic il·legal i quantitats inassumibles en economia submergida", conclou Rosique.
  • Garantir el respecte competencial a la llei de Parlament de Catalunya i a les ordenances municipals igualment tombades, com les de Barcelona, perquè puguin ser aplicades immediatament.

La proposició de llei de el Grup Republicà ha estat treballada amb les entitats que al seu dia ja van participar activament en la negociació de la llei catalana.

A el marge que davant d'aquesta iniciativa altres formacions polítiques se sumin a presentar-ne altres de similars en els propers dies, Marta Rosique ha assenyalat que qüestions com la regulació medicinal depenen, simplement, "de l'aprovació del cànnabis com a medicament via Butlletí Oficial de l'Estat".

Etiquetes