Diputats i senadors d'Esquerra Republicana a Madrid.

Els republicans no assisteixen un cop més a la sessió presidida per Felip VI en no atorgar-li cap mena de legitimitat i signen un manifest conjunt amb Sobiranistes, JxCat, la CUP, Bildu i el BNG

Esquerra Republicana no assistirà aquest dilluns a l’apertura solemne de la legislatura al Congrés dels Diputats, presidida pel rei Felip VI. Enguany, la formació ha signat el manifest “No tenim Rei. Democràcia, llibertat, repúbliques” juntament amb la resta de grups independentistes i sobiranistes que també plantaran el monarca: Sobiranistes, JxCat, CUP, EH Bildu i BNG. Els portaveus al Congrés de les diverses formacions sobiranistes han llegit el text en una compareixença conjunta en castellà, català, gallec i basc.

Esquerra Republicana no considera el rei com un interlocutor vàlid, ni li atorga cap mena de legitimitat ni funció política. La formació recorda, a més, que Felip VI es va negar a rebre la presidenta del Parlament Carme Forcadell al gener del 2016, i denuncia el discurs del 3 d’octubre en què el monarca va avalar la repressió i els cops de porra contra els ciutadans i ciutadanes que volien votar al referèndum de l’1 d’octubre.

A continuació podeu llegir el manifest subscrit per Esquerra Republicana i el conjunt de forces independentistes al Congrés dels Diputats:

No tenim Rei. Democràcia, llibertat, repúbliques.

Les forces polítiques independentistes, sobiranistes i republicanes signants d'aquesta declaració, volem manifestar:

La Monarquia Espanyola i el seu màxim exponent, el rei d'Espanya, no ens representa. La societat catalana, basca i gallega rebutgen majoritàriament la figura d'una institució anacrònica hereva de franquisme que se sustenta en l'objectiu de mantenir i imposar la unitat d'Espanya i les seves lleis, negant així els drets civils, polítics i nacionals que assisteixen a les nostra ciutadania i els nostres pobles.

En el camí democràtic cap a la llibertat que aspirem, el rei no és un interlocutor vàlid per a nosaltres. Ni té la legitimitat dels nostres pobles, ni li reconeixem cap funció política. Menys encara quan el seu paper envers les nostres nacions no ha estat altre que el d'intentar imposar projectes i valors antidemocràtics, com va quedar demostrat en el discurs autoritari pronunciat el 3 d'octubre.

La Monarquia Espanyola és un estament que no respon als valors republicans de llibertat, igualtat i democràcia que tant els ciutadans i ciutadanes dels nostres pobles com les majories socials de l'estat anhelen. Una democràcia real només serà possible des de la ruptura amb l'herència, les bases i valors que representa el rei i la seva figura. Per això, considerem que el rei i la Monarquia han de deixar d'exercir la seva tutela sobre la ciutadania i sobre els governs i parlaments que de la voluntat popular emanen. Només així es podrà donar curs a solucions basades en el respecte a la voluntat popular, la llibertat i la democràcia.

Madrid, 3 de febrer de 2020.

Els portaveus al Congrés de les organitzacions signants del manifest, durant la seva lectura aquest dilluns.