Dia Mundial de les Persones Refugiades: ajut, acompanyament i compromís amb els drets humans

Esquerra Republicana es conjura a construir una República d’acollida i refugi

Avui, 20 de juny, és el Dia Mundial de les persones refugiades. Les Nacions Unides van establir aquesta jornada l’any 2001 per commemorar el 50è aniversari de la Convenció sobre l’Estatut dels Refugiats, que es va celebrar a Ginebra el 1951. Entre altres coses, la Convenció determina qui és un refugiat i qui no, explica els seus drets fonamentals o conclou que una persona refugiada no pot ser obligada a tornar al país d'on ha marxat.

Les guerres han agreujat les crisis migratòries de forma exagerada. L’últim informe anual de les persones refugiades a Europa recull que l’any 2020 es va registrar el nombre més alt de desplaçats al món: 80 milions de persones. A Catalunya, per exemple, el nombre de sol·licituds d’asil ha passat de la trentena per cada milió d’habitants l’any 2010, a les més de 1.200 del passat 2020. En 10 anys, doncs, les persones que demanen asil a Catalunya s’han multiplicat per 43.

I, tot i això, aquestes dades encara no reflecteixen el moviment desencadenat a partir de la guerra a Ucraïna, que, segons alguns indicadors, ha provocat l’arribada de més de 20.000 persones. Tot i aquest fenomen recent, i que tenim tan present, cal no oblidar que fa molts anys que les guerres i els conflictes arreu del món, així com les precàries condicions de vida d’altres països, han desembocat en una constant fugida de persones que busquen un millor lloc on viure. Tant és així, que el 2020 els tres països d’on més persones havien fugit eren Síria amb 5,6 milions; Veneçuela amb 3,7 milions; i Afganistan amb 2,7.

Davant d’aquest fenomen, Esquerra Republicana es manté ferma en el seu compromís de posar les persones al centre i de treballar per una República Catalana d’acollida i refugi, on es garanteixin els drets humans de tothom.

El Departament d’Igualtat i Feminismes del Govern, liderat per la consellera Tània Verge, té en marxa diverses mesures que afavoreixen l’acollida i la integració de les persones refugiades que arriben a casa nostra. Una d’aquestes iniciatives és el Programa de Mentoria, en què un grup de tres o més persones voluntàries donen suport i acompanyament a una persona refugiada per tal d’ajudar-la a vincular-se amb la societat d’acollida. Des del 2017, l’any de la seva creació, i fins al 2021, més de 900 persones s’hi han acollit. Alhora, el Departament dona suport a projectes impulsats per entitats especialitzades destinant-hi més de 220.000 euros.

Fer front a l’arribada massiva de refugiats ucraïnesos que fugen de la guerra és un altre repte i prioritat del Departament. La consellera Verge ha reforçat mesures ja existents, com el Programa de suport a l’atenció de les persones desplaçades o el servei de primera acollida. I ha enfortit els serveis d’informació i atenció a les dones en aquells municipis on l’impacte d’arribats per la guerra ha estat major. Però també ha impulsat nous projectes, com la contractació de persones refugiades en alguns municipis de petits pobles de Catalunya.

Finalment, com a ciutadà o ciutadana compromès amb els drets humans de totes les persones, tu també pots contribuir en l’acollida dels refugiats que arriben a casa nostra. Sempre pots ajudar les entitats o organitzacions que treballen per la integració de les persones refugiades, no necessàriament de forma econòmica: pots apropar-t’hi i demanar quin tipus d’ajuda necessiten (material, humana o, també, econòmica). A més, pots aprofitar les xarxes socials per denunciar situacions d’injustícia contra les persones refugiades, donar visibilitat a projectes i iniciatives del teu voltant o sensibilitzar la resta d’usuaris sobre la situació que viuen moltes persones.

Si coneixes i tens a prop a gent que ha hagut de fugir de la seva llar, pots oferir directament la teva ajuda. Els pots acompanyar a conèixer el barri o el poble, la llengua o entitats que puguin donar-li suport. I, sobretot, és important tenir present que avui és el Dia Mundial de les Persones Refugiades, però aquells que viuen lluny de casa seva per seguretat en pateixen cada dia les conseqüències. Recorda-ho als qui tens al teu voltant i anima’ls perquè també puguin aportar el seu granet de sorra.