Oriol Junqueras i Arnaldo Otegi en roda de premsa

“Avui tornem a signar un acord polític amb la voluntat de present i futur, per garantir l'alliberament nacional dels nostres pobles”, ha assenyalat el president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras en compareixença després de la trobada amb EH Bildu. Esquerra Republicana ha acollit avui una delegació del partit per la celebració d’una reunió de treball presencial en el marc de l’acord estratègic entre els dos partits. Ha estat la primera en què han pogut assistir Oriol Junqueras, i el coordinador general d’EH Bildu, Arnaldo Otegi, després d’haver estat empresonats.

La trobada també ha comptat amb la secretària general adjunta i portaveu, Marta Vilalta, el portaveu del Congrés, Gabriel Rufián, i el president del Consell Nacional del partit, Josep Maria Jové. Per part d'EH Blidu, també han assistit, el director general, Garikoitz Mujika, la portaveu al Congrés, Mertxe Aizpurua, i el senador i secretari de relacions internacionals, Gorka Elejabarrieta.

“Mantenim un acord entre les dues formacions perquè entenem que formem part d’aquella esquerra que ha après a sumar i multiplicar, perquè creiem que junts som més forts i que tenim aportacions a fer als nostres països”, ha destacat Otegi sobre l’acord estratègic dels partits.

Les dues formacions han analitzat l’escenari polític de l’Estat espanyol i les implicacions a Catalunya i Euskal Herria. Han posat èmfasi en l’ascens de l’extrema dreta, i com l’autoritarisme i la corrupció van sempre estretament lligades. En aquest sentit, han volgut assenyalar el paper important de l’esquerra independentista com a avantguarda de l’antifeixisme.

Es dona la paradoxa, a l’Estat espanyol, que l’única garantia que l’extrema dreta no arribi al poder som les forces independentistes d’esquerres que, una vegada més, som l’avantguarda de la resistència al feixisme
Oriol Junqueras

A la trobada, les dues formacions han coincidit en alguns punts clau com la importància de vincular de manera estreta els drets socials i nacionals com la millor alternativa a Catalunya, Euskal Herria i a Europa. També han reforçat la seva aposta per la negociació política com el millor instrument per defensar els drets socials i nacionals de les dues nacions. “Qui perd en la via de negociació és qui no té suficients arguments a defensar en una taula de diàleg”, ha defensat Otegi.

Junqueras, per la seva part, ha volgut destacar la importància del reconeixement de la comunitat internacional i de les aliances en defensa dels drets humans i contra la repressió, “és necessari acumular forces per culminar aquest procés”.

Finalment, han lamentat que l’esquerra espanyola desaprofiti oportunitats per a millorar la vida de la ciutadania i per la defensa dels drets dels treballadors i treballadores, com en el cas de la reforma laboral. Junqueras també ha destacat la manca de coratge democràtic per superar la legislació imposada per la dreta espanyola, com la llei mordassa.

Anàlisi del context a Ucraïna

A la reunió també han parlat sobre l’escenari europeu, “És obligatori fer una referència amb especial preocupació amb el que està passant a Ucraïna, i com s’estan violentant els drets humans del poble ucraïnès”, ha assenyalat Junqueras. Otegi ha afegit, “som dels que pensem que els problemes polítics es resolen en termes polítics, per vies democràtiques i pacífiques”.