Aragonès escoltant Rovira, durant la conferència nacional d'Esquerra /Marc Puig

Aragonès apel·la al "fil roig del republicanisme" per transformar Catalunya

Esquerra Republicana encarrila aquest cap de setmana la Conferència Nacional d'Esquerra Republicana a la Farga de L'Hospitalet de Llobregat. I aquest dissabte han obert la jornada de debat la secretària general Marta Rovira, des de l'exili a Ginebra, i el coordinador nacional i president de la Generalitat, Pere Aragonès, que han tret pit de l'1-O, des de les fortaleses apreses en aquests anys, i del fil roig per construir un nou país.

En concret, Rovira, que aquest mes de març farà 4 anys que es va exiliar, ha alertat que la repressió continua sobre moltíssima ciutadana pel referèndum del 2017, i ha assegurat que en el seu cas concret "l'orgull polític immens" que sent per l'1-O -"que vam fer plegades"-; un orgull que li ha servit, ha dit, per enfocar l'exili com una nova forma de lluita per la causa independentista.

"Per la gent d'Esquerra Republicana, l'1-O són lliçons apreses que millorarem perquè volem guanyar! Són lliçons apreses de coses que no vam fer bé, lliçons apreses en positiu, fortaleses pròpies; hem de voler guardar amb honor i estima l'orgull que vam guanyar aquell dia com a poble", ha assegurat la secretària general.

Rovira ha defensat que l'independentisme es va guanyar l'1-O el "poder de tornar-ho". I ha demanat no embolicar-se en "debats estèrils i tàctiques partidistes". "Sabem la força que tenim, que ens va donar l'1-O i que ens ha de servir de guia", ha insistit.

Una guia, un poder i una força que ha de servir per confrontar l'Estat en els propers passos per desencallar el conflicte polític amb Catalunya. "Sabem molt bé qui hi ha a la taula de negociació, un estat demofòbic, però a qui hem obligat a seure", ha afegit. Per això, pels republicans i les republicanes, la taula és un "nou pols democràtic, un pas que necessitem passar cap a la República Catalana". La negociació és, simplement, "fer camí per debatre democràticament la solució del conflicte polític: autodeterminació i amnistia; referèndum i fi de la repressió".

Aragonès: "Tenim el futur del país a les nostres mans"

"El nostre objectiu és crear oportunitats, benestar i prosperitat per tothom, servir la gent i fer un país millor". Amb aquestes paraules ha iniciat el seu discurs el coordinador general d'Esquerra Republicana i president de la Generalitat, Pere Aragonès. Aragonès ha fet una crida a parlar i governar pel "país sencer" i ha assegurat que els republicans són "el soci més fidel al país". "Tenim el futur del país a les nostres mans. Aquesta és la nostra responsabilitat", ha sentenciat.

"Un país no avança mai amb proclames buides i per art de màgia, sinó partint del principi de realitat, a partir del treball i l'esforç i el compromís, aprenent del camí fet fins ara", ha destacat. Una feina que ha celebrat que 80 anys després un militant republicà està fent com a president de la Generalitat de Catalunya: "És un orgull", ha confessat.

Aragonès ha afirmat que el "fil roig del republicanisme" que representa Esquerra Republicana "guia totes i cadascuna de les decisions" que pren com a president. "Volem un país que tingui clar que sense igualtat no és possible la llibertat", ha sentenciat. Un país ecologista, solidari, que entengui que "hi ha moltes maneres d'estimar", que construeixi nació "des de la pluralitat d'orígens i de llengües que ens enriqueix", feminista perquè "amb el patriarcat no hi ha llibertat", i que "farà front a tot govern on l'extrema dreta hi participi", ha enumerat. També un país "lliure, sense repressió i que ofereixi a la ciutadania l'oportunitat de decidir lliurement, pacíficament i democràticament" el seu futur.

Aquesta "ambició transformadora" del primer Govern de Catalunya "independentista i de progrés", ha afegit, cal que arribi a tots els pobles i ciutats a les properes eleccions municipals. El coordinador nacional d'Esquerra Republicana ha agraït a "totes les alcaldesses i alcaldes republicans" que ja estan transformant el país i ha llançat el repte de provocar "una gran sacsejada arreu del país", a ciutats com L'Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma i Badalona. En definitiva, ha fet una crida a avançar "amb tot l'orgull i la convicció", amb els "peus a terra i el puny enlaire".

No a la guerra
La secretària general ha alçat la veu contra la guerra a Ucraïna. "No a la guerra vol dir fer tot el possible per aturar aquesta barbàrie i aquesta estupidesa; fer tot el possible vol dir obrir els braços als refugiats, prendre decisions perquè la factura no la paguin els mateixos de sempre", ha arengat. Al seu torn, Aragonès ha reivindicat un país "europeïsta, compromès amb la pau i els drets humans", i ha enviat "tota la solidaritat" al poble ucraïnès: "Som un país per definició terra d'acollida i ens solidaritzem amb tots els pobles oprimits del món", ha afegit.

L'esmena a la totalitat
Al final de la jornada d'aquest dissabte a la Farga, el primer dels dos dies de debat, la militància ha rebutjat l'esmena a la totalitat a la ponència política que havia mantingut arribat viva al plenari. S'ha registrat un 94,8% dels vots en contra, 1,5% en blanc i un 3,7% a favor.

En total es van presentar 512 esmenes, 511 de les quals, parcials. D'aquestes, 61 van ser acceptades literalment per la comissió redactora i 380 més van ser transaccionades amb la persona esmenant, així que el text final recull més de 400 aportacions de la militància. A més, 11 van decaure per temes de forma i 59 van ser retirades.