El Homrani, en compareixença telemàtica al Parlament

El conseller d'Afers Socials defensa revisar el model de residències de forma global

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, ha fet una crida a reforçar el sector social, després que la crisi de la Covid19 hagi posat en evidència la vulnerabilitat personal i col·lectiva. En comparèixer telemàticament al Parlament, El Homrani ha demanat situar el sistema de serveis i protecció social com un pilar de l'estat del benestar: "Som el germà petit de les grans potes de l'estat del benestar, i caldrà reforçar-lo absolutament". També des d'un punt de vista dels professionals -"que no se sentin més invisibilitzats com passa habitualment"- i alhora posar en valor aquest sector pel seu paper clau amb els més vulnerables.

En aquest sentit, ha afegit que la pandèmia del coronavirus reobrirà un debat que el departament defensa: un canvi de model al sector residencial. "Ara ens tocarà fer una revisió. Volíem proximitat, residències que fossin llars, que no fossin hospitals, però la Covid19 ens farà replantejar de forma col·lectiva el model residencial d'aquest país. I segurament, i això ja ho veurem en un futur, alguns dels elements que teníem molt interioritzats de qualitat de vida i de llar, variaran", ha apuntat El Homrani

En repassar totes les iniciatives que ha impulsat la conselleria tant en aquest aspecte com en Famílies i Treball, el conseller ha fixat que la prioritat del Govern, en plena "situació d'excepcionalitat absoluta", ha estat salvar vides i curar les persones contagiades; acompanyar els col·lectius més vulnerables i atendre'n les urgències, i preveure el subministrament de productes bàsics. I la "millor manera d'acompanyar en la incertesa" és intensificar la coordinació, la corresponsabilitat, la cooperació i la subsidiarietat, ha puntualitzat El Homrani.

El conseller ha afirmat que, en aquest sentit, s'han pres totes les decisions posant les persones al centre. "Treballant entre tots per poder garantir la minimització de l'afectació de la pandèmia global", també a les residències. "Hi estem fent front amb honestedat, amb molt treball i amb preses de decisions constants en moments de canvis brutals", ha conclòs sobre la coordinació amb Salut.

Durant la seva compareixença, El Homrani també ha advertit de l'impacte del confinament i la Covid en les famílies més vulnerables, per exemple amb l'efecte que pot tenir en els resultats escolars, o en la gent gran amb menys recursos. També ha posat d'exemple la bretxa salarial, que dificulta en alguns casos el contacte entre familiars per manca de recursos digitals.

Protegir els treballadors

I en clau laboral, El Homrani ha tornat a oferir el SOC per donar un cop de mà per agilitzar els tràmits en les prestacions d'atur. "Demà sabrem què passa", ha dit el conseller a l'espera del ministeri. Només a Catalunya ja hi ha més de 600.000 persones afectades per un ERTO, i només Catalunya ja supera l'última xifra que el ministeri ha dit que pot assumir en prestacions per a tot l'Estat. "No ens podem permetre el luxe que hi hagi gent que no tingui cap ingrés" entre la part proporcional treballada al març i la següent nòmina, ha advertit El Homrani davant la tardança de l'Estat i amb la mirada posada també als ajuts als autònoms.

Etiquetes