El diputat Jose Rodríguez amb afectats per titularitzacions hipotecàries

Els republicans, d'acord amb un col·lectiu d'afectats, registren la proposició, que promou una reforma del Codi de Consum

El grup parlamentari d'Esquerra Republicana ha registrat una proposició de llei per reformar el Codi de Consum de Catalunya de manera que s'incrementin els drets de totes les persones que tenen contractada una hipoteca o tenen un crèdit al consum que, en alguns casos, l'entitat bancària acaba venent a un fons d'inversió o a un fons voltor -és un mecanisme bancari per aconseguir liquiditat- sense que els usuaris ho sàpiguen.

Aquesta venda desconeguda genera indefensió i vulnerabilitat als ciutadans perquè la regulació europea i estatal no els protegeix, de fet no recull els drets a informació de les persones hipotecades o amb crèdits de consum. Per això, la reforma que registren els republicans, en coordinació amb el Col·lectiu d'afectats per les titularitzacions hipotecàries, implica garantir aquest dret d'accés a la informació redefinint les obligacions de les entitats i actualitzant la definició i els drets de les persones deutores.

Es tracta, doncs, de reforçar un dret bàsic com el dret a la informació en una relació contractual: conèixer la identitat de l'altra part. L'eina per fer-ho serà modificar la llei del Codi de Consum. "Si l'Estat no legisla i manté el bloqueig i l'immobilisme en polítiques d'habitatge, nosaltres busquem, explorem i dilatem les eines que tenim al nostre abast per millorar la vida de la gent. Fent passos endavant", ha explicat el diputat Jose Rodríguez.

Aquesta mesura és una més de les que treballa Esquerra Republicana en clau d'habitatge: com la llei per exigir a l'Estat que la SAREB cedeixi un 30% dels seus immobles per a lloguer social; o la defensa de les lleis STOP-desnonaments i de limitació de lloguers.

La proposició de llei s'ha registrat aquest dimecres al Parlament i a partir d'ara començaran els tràmits ordinaris per dur-la a debat del ple. En aquest sentit els republicans fan una crida a totes les forces parlamentàries per tirar endavant aquesta modificació a favor dels drets de la ciutadania. "Per fer front a la indefensió, la desempara i el desconeixement dels ciutadans davant de la venda d'hipoteques de bancs cap a fons voltors, reforcem una eina pròpia, i incrementem els drets per protegir-nos com usuaris amb una llei que vol contrarestar el bloqueig en habitatge de l'Estat", ha conclòs Rodríguez.