Marta Vilalta, en roda de premsa

Els republicans reclamen retornar la decisió a Catalunya, un permís retribuït per cura de família i permetre als ajuntaments l'ús del superàvit

Esquerra Republicana es manté en el 'no' a l'estat d'alarma que va defensar la setmana passada al Congrés dels Diputats si no hi ha canvis en la gestió de la crisi del coronavirus per part del govern espanyol. Així ho ha anunciat la secretària general adjunta i portaveu del partit, Marta Vilalta, en una roda de premsa telemàtica després de reunir la direcció republicana.

"Hem fet un toc d'atenció; el xantatge no ens val. No farem servilisme d'un govern, per molt progressita que vulgui semblar, si no ho fa bé; sempre hem d'utilitzar la força que ens ha donat la ciutadania per ser útils i canviar les coses que no es fan bé", ha apuntat Vilalta. Especialment si això passa també per menysprear el Govern i limitar-ne la capacitat de decisió.

I per fer front des de la proximitat a la pandèmia, els republicans consideren que precisament una de les coses que ha de canviar és la política de comandament únic i recentralització que ha aplicat el govern de Pedro Sánchez i Pablo Iglesias des de fa dos mesos.

"Que no ens prenguin per imbècils; exigim que no tractin de ximple la ciutadania del nostre país", ha advertit Vilalta recordant que hi ha alternatives a l'estat d'alarma per aplicar mesures socials com ara la pròrroga d'ERTOs que s'ha acordat més enllà d'aquest període. Per això, Esquerra també reclama a l'Estat que impulsi mesures socials i econòmiques com ara un permís retribuït per cura de família i que es doti de capacitat els ajuntaments per disposar del romanent i superàvits per ajudar als ciutadans des de la primera línia.

1. Posar fi al comandament únic i a la recentralització
  2. Un paquet de mesures socials amb un permís retribuït i intercanviable per cura de família
  3. Reforçar els ajuntaments perquè puguin utilitzar els superàvits en mesures socials

Són tres mesures mínimes que el govern espanyol hauria d'abordar els pròxims dies perquè Esquerra es replantegi un canvi de vot a futures pròrrogues de l'estat d'alarma. Sobretot perquè "hi ha alternatives; i a mesura que avança la desescalada deixa de tenir sentit", ha constatat la portaveu d'Esquerra.

És imprescindible que es reprengui la mesa de negociació tan aviat com possible, si cal virtualment
Marta Vilalta secretària general adjunta d'Esquerra Republicana

També és "imprescindible" que es reprengui la mesa de negociació tan aviat com possible, si cal virtualment, ha matisat Vilalta. "Ho hem de descongelar", ha apuntat sempre tenint en compte que la prioritat és l'emergència del coronavirus. Esquerra recorda així al PSOE el compromís que va adquirir per a la investidura de Sánchez i insisteix que ara cal també "abordar el conflicte polític i la repressió, més vigents que mai".

D'altra banda, Vilalta ha reiterat que Esquerra fa confiança en les negociacions a Badalona per escollir una nova alcaldia per a la ciutat en clau d'esquerres. L'objectiu dels republicans és doble: evitar que Xavier García Albiol sigui alcalde una altra vegada i apostar per un govern progressista per a la ciutat. I per tant, "la candidata d'Esquerra és Dolors Sabater, però s'han de posar d'acord Guanyem i el PSC, i Esquerra donarà suport a un govern de progrés; és moment de màxima responsabilitat", ha reclamat Vilalta.

Etiquetes