Alguns dels candidats i candidates d'origen divers d'Esquerra Republicana a les eleccions municipals del 2019

Perfils de les persones d’orígens i cultures diverses que formen part de les llistes republicanes pel 14F

Oriol Junqueras sempre diu que “ens hem d’assemblar tant com sigui possible al país que volem representar”. Per això, des de fa molts anys, Esquerra Republicana obre les seves portes a persones molt diverses, per donar-los veu i aprendre d’elles, per avançar cap a una República on tothom tingui els mateixos drets i oportunitats. No importen els orígens ni la llengua en què ens parli el nostre pare o mare, sinó el camí plegats per construir un país millor per a tothom.

Aquesta societat republicana ha de ser cohesionada, inclusiva i solidària, s’hi ha de promoure la interculturalitat i el plurilingüisme, i les discriminacions no hi poden tenir cabuda. Per aconseguir-la, és imprescindible garantir l’accés de les persones d’orígens diversos als espais de poder i de decisió. D’aquesta manera, Chakir el Homrani, fill de marroquins, ha arribat a ser conseller de Treball, Afers Socials i Famílies del Govern. I ara, és el número 9 a la llista d’Esquerra a Barcelona per a les eleccions del 14 de febrer.

I Najat Driouech, nascuda a Asilah (Marroc), ha estat la primera diputada musulmana al Parlament i ara és la número 4 a la mateixa llista electoral. Després de l’experiència dels últims tres anys, en què ha presidit la comissió d’Infància del Parlament, ha treballat per garantir els drets de la gent gran i ha aconseguit la gran fita d’aprovar la Llei d’Igualtat de Tracte i No discriminació, el partit ha premiat la seva tasca. Ara, afronta la propera legislatura “amb la mateixa energia, molta il·lusió i més coneixement per fer-ho millor”, i sabent que “tenim el repte de reconstruir socialment el país”.

Però a les llistes d’Esquerra hi ha molts més noms, potser més desconeguts, que és important donar a conèixer. Un d’ells és el de Germania de los Ángeles Llive, número 22 a la llista de Barcelona. Nascuda a Quito (Equador), és l’actual cinquena tinenta d’alcaldia de Caldes de Montbui. A l’Ajuntament, dirigeix les regidories d'Igualtat, Feminisme i Polítiques LGTBI+; Nova Ciutadania; Salut; Participació Ciutadana i Voluntariat; i Cooperació i Solidaritat. La seva trajectòria professional està relacionada amb el comerç, l’atenció al públic i el tracte amb les persones. I com a activistia social, és membre fundadora de l’entitat sense ànim de lucre Virgen del Quinche a Caldes. "Soc republicana de naixement", afirma, "i de la mateixa manera que l'Equador es va emancipar de la corona espanyola, treballaré perquè Catalunya esdevingui una República independent de ciutadans i ciutadanes lliures i iguals, independentment del seu origen".

Treballaré perquè Catalunya esdevingui una República independent de ciutadans i ciutadanes lliures i iguals, independentment del seu origen
Germania de los Ángeles Llive
 Germania de los Ángeles Llive / Ajuntament de Caldes de Montbui

Bouchra Benlamin és infermera d'atenció primària al CAP Santa Clara de Girona. Anteriorment va treballar a l’Hospital Trueta en l’UCI neonatal i pediàtrica i a urgències de pediatria. Tothom la coneix com Busi, és nascuda al Marroc i fa més de 33 anys que viu a Girona. A banda de ser diplomada en Infermeria a la Universitat de Vic, té tres postgraus (en malalt crític, patologia dual i pediatria) i un màster en farmacoteràpia. També col·labora en una comunitat terapèutica a Susqueda i forma part de l’Associació Siraj. A nivell polític, és la responsable de la Dona a la secció local d’Esquerra a Girona i ara ocupa la posició 14 a la llista electoral de Girona. “Soc feminista i lluito per les injustícies socials i sanitàries; el meu objectiu és que tothom vegi les persones com a persones i no les etiquetin pel lloc de procedència, el gènere o l’estatus social”, defensa Benlamin.

Louis Lemkow, per la seva banda, és sociòleg, doctor en Econòmiques i catedràtic de Ciència Ambiental a la Universitat Autònoma de Barcelona, d’on va ser vicerector del 1994 al 2002. Nascut a Estocolm (Suècia), és el número 31 a la llista d’Esquerra a Barcelona. El professor Lemkow ha decidit formar part de la llista d’Esquerra perquè “el partit té molt a dir i fer davant de les tres grans crisis de la nostra societat, que són la crisi pels drets civils i humans, reflectida pel fet de tenir presos i preses polítics; la crisi sociosanitària de la Covid-19; i l’emergència climàtica”, explica. “Esquerra també es compromet a combatre el racisme i les desigualtats socials i de gènere, promocionar la salut de les persones i dignificar la qualitat del medi ambient”, afegeix.

I provinent del Jovent Republicà de Granollers, Zainab Tamara és a la posició 36 de la llista de Barcelona. Té 19 anys recent complerts, estudia segon de Criminologia a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i ha estat portaveu del Jovent de Granollers. És nascuda a La Garriga i els seus pares són del Marroc. “Les persones racialitzades hem de tenir un peu al carrer i un altre a les institucions; és molt important que hi hagi una representació real de la població catalana, que és molt diversa”, diu Tamara, que celebra que Esquerra sigui “un dels pocs partits que representa el ventall d’orígens que hi ha a la societat catalana”.

Les eleccions del 14F seran les primeres en què podrà votar i està molt emocionada. Creu que “ha estat un encert enorme per part d’Esquerra el fet d’obrir-se a posar candidatures del Jovent en posicions altes, perquè això implica visibilitzar el jovent i donar-li importància”. Però amb ella no només es visibilitza la joventut, sinó també la lluita feminista, antiracista i antifeixista.

Zainab Tamara
Esquerra és un dels pocs partits que representa el ventall d’orígens que hi ha a la societat catalana
Zainab Tamara

Entre els suplents de la llista dels republicans a Lleida trobem Omar Noumri, historiador i el primer alcalde magribí i musulmà de Catalunya. Va néixer a Algèria, el seu pare és algerià i la seva mare, catalana. Quan només tenia un any, la família va venir a Catalunya i es va establir al poble matern, Castelló de Farfanya, fugint de la guerra que havia esclatat a Algèria. L’any passat, Noumri va encapçalar la candidatura d’Esquerra al seu municipi i va guanyar les eleccions per majoria absoluta. “És un orgull que com a català, lleidatà i noguerenc d’origen àrab pugui representar tota la ciutadania de la meva província, de la meva comarca”, afirma Noumri, “tot i estar com a suplent, em sembla un honor i desitjo que sigui el primer de molts passos per representar més fidelment la societat catalana”. Pel republicà, els principals reptes que encara el país són la gestió de la pandèmia, la lluita contra la repressió política i l’avenç cap a la independència, la lluita contra el despoblament rural i la transició ecològica.

Per últim, formen part de la llista de Barcelona Soulimane Messaoudi (en la posició 49), Maria Badet (en la 76) i Patrícia Freire (com a cinquena suplent). Messaoudi és regidor de l’oposició a l’Ajuntament de Martorell, el primer d’origen estranger (va néixer al Marroc). Com a treballador de neteja sanitària, ha viscut la pandèmia en primera línia a l’hospital i a la residència Sant Joan de Déu de Martorell. El 2006 va impulsar el primer comitè d’empresa de l’Agrupació de Neteja Sanitària i, des d’aleshores, ha estat activista a CCOO i a la PAH. Els seus companys d’Esquerra al Baix Llobregat el van votar per formar part de la llista del partit a Barcelona pel 14F: “És un honor i un orgull immens formar part de la llista republicana, que és inclusiva i diversa”, valora. I com afronta la campanya? “Cal fer-la comptant amb tothom i preocupant-nos per la gent més humil; farem tot el possible per guanyar i formar un govern independentista i social”.

Maria Badet, nascuda al Brasil, és néta d'un català que fa 40 anys va haver d'emprendre el camí de l'exili després de lluitar a la Batalla de l'Ebre i de ser empresonat al camp d'Argelers. Ella és periodista i al Brasil va treballar molts anys en gabinets de premsa de l'àmbit polític i, després, com a consultora tècnica sobre polítiques de gènere. També va col·laborar amb ONGs i la societat civil organitzada, cosa que també fa a Catalunya, sobretot per a defensar els drets de les persones migrants. El 2007 va venir a Catalunya per doctorar-se a la Universitat Autònoma de Barcelona. És militant d'Esquerra des del 2011 i actualment col·labora amb la sectorial d'immigració, amb la de dones de Barcelona i al districte de Sants. Considera que Esquerra "és un espai polític fonamental per arribar a una Catalunya republicana, independent i terra d'acollida per a tothom".

I Patrícia Freire és la segona tintenta d’alcaldia de Palau-solità i Plegamans i la regidora d’Acció Social, Igualtat, Feminisme i Polítiques LGTBI+, Habitatge i Gent Gran. Va néixer a Montevideo, Uruguai, i va arribar a Palau-solità i Plegamans fa 18 anys. Va estudiar Administració d’Empreses a la Universitat Tècnica d’Uruguai i un curs de Preparació Bancària. Durant 10 anys, va ser auxiliar docent en un taller pedagògic dedicat a l’educació especial. Ja a Catalunya, va estudiar un curs de Quiromassatge i ha treballat en un laboratori de cosmètica.

Tota aquesta representació de persones amb orígens i cultures diverses, amb trajectòries i coneixements enriquidors, és fruit del treball territorial i sectorial d’Esquerra Republicana per aconseguir que el partit sigui un mirall del nostre país i garanteixi els drets de tothom.