Aragonès reclama una renda bàsica per evitar desigualtats futures: 'No ens en sortirem d'aquesta crisi amb polítiques d'austeritat'

El vicepresident del Govern i conseller d'Economia, Pere Aragonès, ha perfilat les bases per a la recuperació sanitària, social i econòmica de Catalunya amb l'objectiu que no es deixi ningú enrere. En una compareixença telemàtica en comissió al Parlament per explicar la gestió del Govern davant la pandèmia de la Covid19, Aragonès ha fixat salvar vides com la primera prioritat de l'executiu. "Sense vida, no hi haurà recuperació que valgui; per guanyar-nos la vida hi ha d'haver vides per guanyar", ha reblat el vicepresident.

De fet la situació és "d'incertesa i preocupant", també en termes de recuperació, que està directament vinculada a la durada del confinament. La recepta, però, no pot ser la mateixa que el 2008, perquè són escenaris diferents i perquè les mesures de fa deu anys han estat "llavor de futures crisis". "No ens en sortirem d'aquesta crisi amb polítiques d'austeritat. Calen mesures de gran abast i polítiques que permetin fer la despesa necessària per dimensionar el sistema sanitari i garantir els mínims danys econòmics", ha afirmat Aragonès. És en aquest punt que ha insistit en una renda bàsica universal, finançada pel Banc Central Europeu que permeti superar aquesta crisi sense generar més desigualtats socials.

I això passa també per crear a partir d'ara una "economia de vida" amb programes imaginatius i mecanismes públics de finançament com l'Institut Català de Finances. "Haurem d'apostar fort pels àmbits que generin riquesa en benefici de la col·lectivitat", ha dit Aragonès posant en valor la tranquil·litat que generen les bates blanques -"i no els uniformes verds"- a la ciutadania.

En aquest context, i tenint en compte que el cost només per a Salut serà de 1.800 milions d'euros addicionals -"calen mesures excepcionals" de l'Estat-, Aragonès ha exigit també a l'executiu de Pedro Sánchez i Pablo Iglesias que actuï de forma "més decidida i agosarada". És més: ha lamentat que fins ara l'Estat hagi anat "tard i a remolc" amb mesures incomprensibles com el cobrament de la quota d'autònoms i de seguretat social.

I amb la mirada posada als propers dies, Aragonès també ha alertat l'Estat que alçar el confinament total el dia 13 d'abril és una decisió "precipitada", d'acord amb els consells dels experts sanitaris. "Necessitem moltes més evidències que ara no tenim per poder aixecar mesures de confinament", ha insistit proposant iniciar el desconfinament quan ja faci 14 dies d'una reducció sostinguda de casos.

Els pressupostos, una urgència

El vicepresident del Govern també ha aprofitat la compareixença davant dels grups per reclamar que s'aprovin els pressupostos que la Generalitat va presentar al Parlament i que Cs va bloquejar al Consell de Garanties Estatutàries. Aragonès, que ha demanat a la formació taronja que retirin el veto als comptes per agilitzar-ne l'aprovació, ha insistit en la urgència de disposar d'aquests 3.000 milions d'euros addicionals de despesa per fer front al coronavirus i convertir els pressupostos en la "primera pedra" de la reconstrucció de Catalunya.

Durant la seva intervenció, el diputat d'Esquerra Republicana Lluís Salvadó ha advertit que aquesta crisi, com totes, "hi entén de classes socials i afecta el més vulnerables" amb més força. Per això ha posat l'èmfasi en polítiques econòmiques redistributives. Salvadó també ha carregat contra la gestió que n'ha fet l'Estat. Així, ha lamentat que l'executiu espanyol actua "tard i malament" i ha advertit que fa "més nosa que servei" als ciutadans.

Etiquetes