Aragonès: “La situació és fruit dels 100 anys de presó. Exigim a Sánchez que s'assegui d'una vegada en una taula de diàleg”

La secretària general adjunta, Marta Vilalta, ha recordat que fa pocs dies Esquerra va exigir canvis i responsabilitats en les actuacions no justificades dels cossos policials i no n'hi ha hagut: “No es pot produir cap abús policial més, és l’últim avís que fem”

“Prou excuses, senyor Sánchez, segui en una taula de diàleg”. Amb aquestes paraules s’ha adreçat el coordinador nacional d’Esquerra Republicana i vicepresident del Govern, Pere Aragonès, al president del govern espanyol, a qui ha recordat que ens trobem davant “d’un conflicte polític que no es resol amb una sentència injusta i venjativa i creant un estat d’alarma generalitzat ni amb repressió”.

"La situació que es produeix a Catalunya és fruit de la violència de l’Estat contra els líders civils i polítics catalans, 100 anys de presó. Exigim a Pedro Sánchez que s'assegui d'una vegada en una taula de diàleg, sense condicions", ha demanat Aragonès. El vicepresident ha advertit que la solució política "ha de passar necessàriament per l’exercici de l’autodeterminació" i ha avisat que caldrà treballar per l'amnistia per tornar a la política un conflicte que és polític.

En una roda de premsa acompanyat de la portaveu i secretària general adjunta, Marta Vilalta, el president del grup municipal d’ERC a Barcelona, Ernest Maragall, i el candidat a les eleccions generals, Gabriel Rufián, Aragonès ha insistit que “cal aturar aquesta via repressiva”.

Vilalta ha reiterat que la solució “és política i no policial” i ha advertit: “No es pot produir cap abús policial més, és l’últim avís que fem”. La portaveu republicana ha denunciat actuacions policials “totalment injustificades” i ha defensat que “els cossos policials no poden generar inseguretat”. “Prou detencions arbitràries, prou d’actuacions desproporcionades, prou de no garantir el dret a manifestació”, ha avisat. En aquest sentit, ha recordat que ERC va demanar “des de la lleialtat i la responsabilitat” que es “compleixin els protocols”, però que no hi ha hagut “cap canvi”.

“Avui la nostra prioritat és solucionar la situació que s’està produint, però quan això acabi caldrà analitzar-ho tot i prendre les decisions que pertoquin”, ha sentenciat.

Un conflicte polític no es resol amb una sentència injusta i venjativa
Pere Aragonès Coordinador nacional d'Esquerra Republicana

Per la seva banda, Maragall ha reclamat que “l’Ajuntament de Barcelona ha de prendre la iniciativa” i ha dit que “no pot ser que resti com a espectador crític”. “Ha de fer seu el clam de llibertat del poble i el rebuig a una sentència injusta, i s’ha d’adreçar a les ciutats de l’Estat i d’Europa en defensa dels drets bàsics amenaçats per aquest estat repressor”, ha reclamat. En aquest sentit, ha condemnat l’absència de l’alcaldessa de la ciutat a la cimera d’aquest dissabte amb els alcaldes de les capitals catalanes. “No pot estar atrapada en els seus càlculs partidistes”, ha dit.

El candidat d’ERC a les eleccions generals del proper 10 de novembre, Gabriel Rufián, que ha lamentat que mentre “hi ha qui es queden al final de manifestacions inequívocament cíviques a regalar imatges de violència”, no es parla “de la salvatjada que suposa condemnar amb un segle de presó els nostres companys i companyes”.