Els republicans han tenyit de groc 747 municipis de Catalunya

Anàlisi dels històrics resultats del partit a les eleccions espanyoles, en les quals els republicans han guanyat al 79% dels municipis de Catalunya i, per primer cop, a la ciutat de Barcelona

Mai abans un partit independentista havia guanyat unes eleccions espanyoles a Catalunya, i aquest 28 d’abril ho ha fet Esquerra Republicana. Gràcies a 1.015.355 vots, els republicans han aconseguit 15 escons al Congrés, que són 6 més que els obtinguts a les espanyoles del 2016, i 11 senadors, un més que abans. El triomf ha estat espectacular: Esquerra ha guanyat a 747 poblacions, el 79% dels municipis de Catalunya, i a 35 de les 42 comarques. Un altre fet històric és que Esquerra ha estat la primera força a l’àrea metropolitana, inclosa Barcelona ciutat: la capital catalana ha emès 201.616 vots republicans.

El partit liderat per Oriol Junqueras també ha guanyat a ciutats com Girona, Lleida, Figueres, Vic, Reus, Manresa, Tortosa, Sant Cugat del Vallès, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. I a les ciutats on ha quedat segon, ha obtingut creixements molt importants: a Terrassa, per exemple, ha obtingut un 6,1% més de vots; a Tarragona, ha pujat un 5,86%; a Granollers, un 6,83%; a Mataró, un 5,99%; i a Sabadell, un 5,8%.

El candidat republicà al Congrés, Gabriel Rufián, agraïa la victòria als presos polítics i exiliats al final de la nit electoral a l'Estació del Nord de Barcelona

Esquerra es consolida així com el partit independentista hegemònic i central, i el resultat del moviment independentista en el seu conjunt, amb 5 diputats més, avala de nou el suport majoritari a la independència i la República catalana.

Esquerra tenyeix de groc l’àrea metropolitana
El partit ha guanyat en 15 de les 36 ciutats d’aquesta zona: Barcelona, Sant Cugat, Sant Just Desvern, Tiana, Begues, Castellbisbal, Cervelló, Corbera de Llobregat, el Papiol, la Palma de Cervelló, Molins de Rei, Montgat, Sant Climent de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat.

I ha crescut en percentatge de vot en tots els municipis metropolitans, concretament, un 7,32% de mitjana. En ciutats molt poblades com Badalona, ha crescut un 6,11%; a l’Hospitalet, un 5,26%; a Cornellà, un 4,58%; a Sant Adrià de Besòs, un 6%; i a Santa Coloma de Gramenet, un 4,93%. Destaca també el creixement a Cerdanyola (6,42%), Castelldefels (6,59%), el Prat de Llobregat (6,06%), Montcada i Reixac (7,41%), Pallejà (8,24%), Sant Andreu de la Barca (5,71%), Sant Boi (6,19%), Sant Feliu de Llobregat (6,96%) i Viladecans (4,8%).

El partit republicà ha crescut un 7,32% de mitjana a tots els municipis metropolitans

A la ciutat de Barcelona, amb 201.616 vots, Esquerra ha aconseguit un 5,75% més de suport que el 2016. Mentre que en les anteriors eleccions va quedar per darrere dels comuns a una distància significativa de 8 punts percentuals, ara ha estat la força més votada i ha superat per 2.733 vots el PSC. A més, els republicans han crescut en tots els districtes i han guanyat en cinc: l’Eixample, Gràcia, les Corts, Sants Montjuïc i Sarrià Sant Gervasi.