Esquerra Republicana rebutja el projecte de llei general de comunicació audiovisual elaborat pel govern espanyol que ha transcendit aquesta tarda a partir d'algunes informacions periodístiques. El català a l'audiovisual és un tema absolutament clau i estratègic pel país, i reiterem avui que portarem a terme totes les accions al nostre abast per protegir el català a l'audiovisual. Ho farem al Congreso, al Senat, al Parlament i al Govern de la Generalitat.

El compromís insubornable amb el futur del català en el sector de l'audiovisual es juga en diferents terrenys legislatius i polítics.

En primer lloc, cal assegurar un percentatge de protecció del català en la transposició de la directiva europea que permet que els estats puguin imposar a les grans plataformes audiovisuals globals obligacions per fomentar produccions locals amb criteris de diversitat cultural i lingüística. L'esborrany en què treballava el Consell de Ministres desprotegeix la llengua catalana i no hi preveu cap acció positiva cap a les llengües minoritzades.

ERC reitera avui, com ha fet aquestes darreres setmanes, la seva oposició a aquest plantejament i recorda que els departaments de Presidència i de Cultura han fet arribar modificacions amb l'objectiu d'assegurar la protecció del català. L'avantprojecte espanyol demana a les plataformes una contribució del 5% per les produccions pròpies. Nosaltres demanem augmentar-la fins al 10% i demanem també que no s'exclogui la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació del finançament addicional via taxa i que tampoc s'excloguin organismes reguladors nacionals com el CAC.

En segon lloc, alhora que tenim el compromís absolut de treballar perquè la llei audiovisual espanyola no enterri el català (explicitant el percentatge de producció en català), reiterem el compromís de treballar per impulsar la Llei Audiovisual catalana que data de 2005 i que també cal actualitzar i fer-ho amb un consens ampli.

En tercer lloc, recordem que a més, per poder dur a terme la transformació que necessiten els nostres mitjans públics cal un consell de govern de la corporació catalana de mitjans de comunicació renovat i fort amb un projecte, com a mínim a 10 anys vista. Necessitem una majoria qualificada de 2/3 i no podem perdre ni un minut més. Emplacem a la resta de grups a seure i parlar seriosament i assegurar el consens necessari perquè TV3 sigui el motor del sector audiovisual del nostre país, en la nostra llengua.