Esquerra Republicana blinda el dret de mobilització en la futura llei de convivència universitària

Esquerra Republicana ha portat el govern espanyol a replantejar el projecte de Llei de convivència universitària que avui arribava al Congrés. Un acord d'última hora amb els republicans farà que la futura llei reforci l'autonomia dels centres i el dret a mobiització dels estudiants.

El grup d’Esquerra Republicana al Congrés de diputats ha aconseguit que la futura Llei de convivència universitària blindi l’autonomia universitària i els drets de mobilització dels estudiants, com els de vaga, reunió i manifestació, així com la tasca dels piquets informatius. La diputada republicana Marta Rosique ho ha anunciat aquest dijous davant del ple del Congrés, on inicialment estava anunciada la presentació d’una esmena a la totalitat contra al projecte de llei que hi presentava el govern.

Negociacions tancades aquesta mateixa setmana amb el Ministeri d’Universitats han fet que, finalment, el Grup Republicà hagi retirat l’esmena, alhora que anunciava l’acord amb PSOE i Unidas Podemos per presentar esmenes conjuntes, en què es concretaran les demandes dels republicans.

Aquest acord resol la persecució dels piquets i dels murals
Marta Rosique, diputada al Congrés

La nova Llei de convivència universitària suposarà la derogació del decret franquista que encara avui la continua regulant, i que entre altres coses estableix com a falta les manifestacions contra l’església o la moral catòliques “o contra els principis i institucions de l’Estat”, ha denunciat Rosique. El mateix decret també estableix com a falta, per exemple, la no assistència a classe quan es produeix de manera col·lectiva. “És a dir, les vagues”, ha puntualitzat la diputada.

Enfront d’aquesta regulació completament desfasada, la nova llei que ha de fixar un nou marc la convivència universitària partia d’un plantejament conservador i molt acotat al que Esquerra Republicana s’ha oposat de ple, buscant en tot moment la garantia de l’autonomia universitària per desplegar el seu propi marc normatiu reforçant la figura de la mediació i, de manera especial, el dret dels estudiants a la mobilització. “Són els dos principis que ens han mogut en tot moment”, ha dit Rosique. “Aquest acord resol la persecució dels piquets i dels murals”, ha volgut descatar.

La diputada ha posat en valor el paper que el Jovent Republicà ha tingut a l’hora de fixar posició davant la nova llei. “El Jovent Republicà i Esquerra Republicana estem compromesos amb el moviment estudiantil, que sens dubte constitueix un dels pilars de l’organització ciutadana i de la promoció del pensament crític”.