Xavier Castellana al Senat

Castellana: "La llei de residus espanyola es queda curta i és un exemple més de recentralització per part de l’Estat"

El govern de PSOE i Unidas Podemos s’ha valgut aquest dimecres de l’abstenció del PP al Senat per aprovar la Llei de residus espanyola que, entre altres coses, fulmina el cànon de residus que s’aplica des de fa 18 anys a Catalunya. Esquerra Republicana, que fins a l’últim moment ha negociat el manteniment d’aquest cànon, hi ha votat en contra.

El senador Xavier Castellana, en nom dels republicans, ha denunciat davant del ple que la llei espanyola “es queda curta” en el repte d’avançar en la consciència ambiental i la minimització dels residus, però especialment perquè es converteix en un exemple més de “recentralització” per part de l’Estat sota el pretext de les polítiques d’harmonització. “El PSOE ha prioritzat la seva voluntat recentralitzadora per sobre de les necessitats i objectius mediambientals”, ha dit.

El govern espanyol ha preferit aprovar la llei amb la complicitat del Partit Popular “abans que mantenir un consens històric a Catalunya com és el cànon català de residus”, explica Castellana, consens que engloba des de partits polítics fins a entitats ambientalistes. Superat el tràmit del Senat, ara la llei tornarà el Congrés per superar la validació definitiva.

Castellana ha recordat que el cànon de residus de Catalunya és una eina d’èxit i pionera de fiscalitat ambiental, de caràcter finalista "i que compleix els objectius europeus” en el sentit de revertir allò que recapta en inversions a favor del medi ambient alhora que s’incentiven polítiques de reducció i de no generació. Objectius que la nova llei espanyola “no assumeix”, ha dit, i menys davant del repte que representa la lluita contra el canvi climàtic. “Catalunya ha estat fent els deures i la nova llei estatal no només centralitza, sinó que ens penalitza”.

"Des d’Esquerra Republicana anirem on faci falta per defensar el cànon català i les competències de la Generalitat en matèria de residus", ha advertit el senador republicà. Per Esquerra Republicana, la nova llei espanyola, fins i tot cànon al marge, és un pas enrere: per insuficient, perquè mostra una manca d’ambició envers una lluita essencial contra el canvi climàtic i perquè es queda curta per complir amb els objectius mediambientals marcats per Europa.