La diputada d'Esquerra Republicana Jenn Díaz, al Parlament / Marc Puig

Jenn Díaz: "Fem un acte de memòria històrica contra el franquisme però també contra la transfòbia actual"

Esquerra Republicana ha registrat una proposta de resolució al Parlament per denunciar la injustícia sistèmica que han patit les persones trans, especialment des del franquisme -que imposava penes de presó i uniformitzava el col·lectiu LGTBI- i fins fa no tants anys. El text que els republicans han registrat planteja, doncs, que la cambra catalana els reconegui aquest patiment i la vulneració de drets que històricament han hagut de suportar.

És per això que el grup parlamentari d'Esquerra al Parlament també vol dur a votació una disculpa oficial a la comunitat trans com a senyal de reparació històrica i institucional. I, més enllà d'aquest posicionament polític de la cambra, els republicans i les republicanes també plantegen que el pròxim govern fixi per llei mecanismes de reparació històrica. En concret, plantegen incloure-ho a la futura llei que protegeixi els drets a les persones trans -la llei d'igualtat de tracte i no-discriminació aprovada al desembre fixa que s'ha de tramitar aquesta norma específica per al col·lectiu trans.

Esquerra Republicana amb aquesta proposta fa seva la reivindicació de la Federació Plataforma Trans i vol rescabalar el col·lectiu amb les disculpes i reconeixement per la violència sistèmica que han patit històricament.

En aquest sentit, la proposta de resolució, que se sotmetrà a votació en comissió, també alerta que l'assenyalament i el qüestionament públics són encara avui una realitat per a aquest col·lectiu i és per això que les diputades i diputats republicans subratllen que encara hi ha una lluita vigent per garantir-los tots els drets.

La diputada d'Esquerra Republicana Jenn Díaz ha explicat que aquesta proposta de resolució és un "primer pas" per fer-los un reconeixement, una disculpa pública i un acte de restitució. "Aquesta ha de ser també la legislatura dels drets [...] i, davant de l'extrema dreta, la transfòbia i els discursos de l'odi que volen assenyalar, el grup parlamentari d'Esquerra Republicana fem un acte de memòria històrica contra el franquisme però també contra la transfòbia actual", ha afirmat.

Més informació, al document ?adjunt.