Jenn Díaz al Parlament

Jenn Díaz: "Amb aquesta proposta, demanem el reconeixement del patiment causat a les persones trans i és una disculpa oficial"

El Parlament ha aprovat aquesta dilluns a la tarda una proposta de resolució d'Esquerra Republicana per instar el Govern a incorporar mecanismes de reparació històrica per a les persones trans, quan es desenvolupi la llei catalana de protecció dels drets de les persones trans.

Els republicans, que han rebut l'aval majoritari de la comissió, posa èmfasi especialment en les dones trans que van patir repressió i marginació tant social com laboral, que les ha deixat encara ara sense recursos.

A la proposta de resolució, que s'ha aprovat aquest dilluns a la comissió d'Igualtat i Feminismes, el Parlament també reconeix el patiment causat a les persones trans per la violència sistèmica i la vulneració de drets. I posa per escrit una disculpa oficial a la comunitat trans com a signe de reparació històrica i institucional.

La proposta dels republicans arriba al Parlament per fer una denúncia explícita de la desmemòria col·lectiva cap a aquestes persones, i amb el focus històric posat al franquisme -que imposava penes de presó i uniformitzava el col·lectiu LGTBI- i fins fa no tants anys.

La diputada Jenn Díaz ha assegurat que el fet que "les pràctiques homosexuals fossin considerades un delicte i que no distingís entre identitat de gènere i sexual, el que va fer va ser uniformar". "Això vol dir que cada vegada que uniformem el col·lectiu LGTBI ens deixem gent en els marges dels marges; per tant, aquesta uniformitat va fer que les dones trans, que tornen a ser les grans damnificades del col·lectiu LGTBI, van quedar encara més perseguides durant més temps fins a l'actualitat", ha afirmat.

Amb el text, les diputades d'Esquerra Republicana recullen una reivindicació de la Federació Plataforma Trans i volen rescabalar el col·lectiu amb disculpes i reconeixement.