Laura Castel: "Avui tenim l'oportunitat de transformar en accions concretes les demandes de la ciutadania i les associacions del territori”
El Senat dona llum verda a la moció d'Esquerra Republicana que reclama una millor gestió del tall de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders que es va iniciar la setmana i passada i que durarà almenys 5 mesos; així com també millorar la segregació del trànsit de mercaderies amb una línia exclusiva a l'interior. "Portem dècades de desinversió, incidències constants, avaries de senyalització, trencament de carrils, combois antics que s'espatllen, nul·la informació als usuaris o pitjor, informació equivocada, aquesta és la quotidianitat dels usuaris de Renfe a Catalunya", ha denunciat la senadora republicana, Laura Castel.
Els republicans en la moció demanen un reforç en el servei alternatiu d'autobusos; l'establiment de mesures compensatòries per als usuaris bé sigui subvencionant el transport totalment o amb la devolució parcial dels abonaments; un flux informatiu actualitzat al moment per conèixer les incidències que es produeixen i les seves afectacions; la plataforma de mercaderies allunyada dels nuclis urbans i l'ampliació i arranjament de les estacions afectades.
En la seva defensa, la senadora Laura Castel ha recordat que les obres del tall actual entre Sant Vicents i Tarragona es fan per ampliar el túnel de Roda de Berà a les mides necessàries per encabir-hi el tercer fil. "Aquesta suposada millora serà una qüestió crítica de futur", ha assegurat Castel, ja que l'augment del trànsit ferroviari de mercaderies, en explotació mixta conjunta amb viatgers, acabarà fent col·lapsar "encara més" el servei. "No cal ser un enginyer per preveure el col·lapse de les línies si es multiplica per 8 el volum de trens de mercaderies en aquesta explotació mixta i el perjudici que causarà als usuaris", ha afirmat.
La proposta dels republicans no oblida tampoc la situació del servei ferroviari a les Terres de l'Ebre, i inclou altres peticions com la recuperació de la parada del servei de tren Euromed en l'estació de l'Aldea-Amposta-Tortosa. A més, d'incorporar una nova freqüència diària del tren Avant, amb inici i final en l'estació d'Ulldecona. Com, de la mateixa manera, se sol·licita al Govern que prioritzi l'ampliació a quatre vies del tram restant entre Castelldefels i l'estació de Sants, amb l'objectiu d'augmentar la capacitat de la xarxa ferroviària. També es fa especial esment a la situació dels trens de mercaderies al seu pas pel municipi del Vendrell, com el soterrament de la via.
Les demandes dels republicans per la "mala gestió" per part de l'Estat del sistema ferroviari a Catalunya "venen de lluny". "Fa anys que portem aquí iniciatives per a la millora del servei, i no ens escolten", ha recordat Castel. En aquest sentit, el grup republicà ha registrat avui també una bateria de preguntes dirigides al govern espanyol per l'última incidència a Rodalies avui, dimarts 8 d'octubre, per un incendi a la catenària de la línia R3. "Com explica el govern que en menys d'un any s'hagin repetit incidents similars a la mateixa línia sense que s'hagi millorat la seguretat ni el manteniment de les infraestructures?".
"Avui tenim l'oportunitat de transformar en accions concretes les demandes de la ciutadania i les associacions del territori”. Gent amb noms i cognoms, com els amics de Dignitat a les Vies i Trens Dignes, que han estat presents avui al ple convidats per Esquerra Republicana", ha clos Castel.