El portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés, Gabriel Rufián

Els republicans, juntament amb la resta de partits independentistes, consideren que el rei emèrit “no mereix un reconeixement públic” d’una institució democràtica

El Grup Republicà al Congrés, juntament amb la resta de partits independentistes, ha sol·licitat aquest dimarts la retirada de tots els retrats i estàtues de Joan Carles I que hi ha a les dependències de la cambra espanyola. La sol·licitud, signada també per EH Bildu, Junts per Catalunya, CUP i BNG, assenyala que “les conductes de Joan Carles de Borbó, sumat a la seva investigació per part de la Fiscalia, no mereixen reconeixement públic” d’una institució com el Congrés dels Diputats.

“Si ja està bé que en una seu de la sobirania popular només hi hagi quadres o busts de persones escollides per la sobirania popular, encara millor si no n’hi ha, com a mínim, de comissionistes i defraudadors”, assenyala el portaveu republicà al Congrés, Gabriel Rufián.

A la sol·licitud, els grups independentistes destaquen que “són especialment greus els diversos casos de corrupció, frau fiscal i blanqueig de diners dels que s’ha tingut coneixement públic que afecten a Joan Carles de Borbó”, i recorden que recentment també la Fiscalia Anticorrupció espanyola ha remès al Tribunal Suprem les diligències obertes sobre un presumpte delicte de corrupció en transaccions internacionals a l’execució de l’obra de l’AVE a La Meca.

Precisament aquest dimarts, la Mesa del Congrés, amb els vots de PSOE, PP i VOX, ha tombat la petició d’Esquerra Republicana d’obrir una comissió d’investigació sobre aquests fets al Congrés dels Diputats.