Esquerra retreu a Foment l'incompliment de tots els compromisos en l'arribada de l'AVE  i qüestiona la nova data de 2012

El diputat d'Esquerra per Girona i portaveu adjunt al Congrés dels Diputats, Joan Puig, ha retret al secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, el retard en l'arribada de l'AVE a Girona, Figueres i la frontera francesa anunciada pel Ministeri de Foment. Durant la compareixença de Morlán a la Comissió de Foment i Habitatge del Congrés per donar explicacions pel retard, Puig ha denunciat "la desídia i el dèficit d'inversió del govern espanyol en aquesta línia" i ha recordat que "Esquerra ja havia alertat nombroses vegades que les actuacions en la línia Barcelona-Girona-Figueres-Frontera francesa anaven molt endarrerides".

El diputat independentista ha recordat que la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va respondre, a nombroses interpel·lacions i iniciatives parlamentàries d'Esquerra al Congrés, que l'AVE arribaria a Girona i Figueres l'any 2009. En aquest sentit, Puig ha acusat Foment "d'actuar amb una clara finalitat electoral i d'amagar els nous terminis de la línia fins després de les eleccions del 27-M, ja que el dia 3 de maig de 2007 el govern espanyol continuava garantint l'arribada de l'AVE en la data prevista".

Enfront dels nous terminis, Puig ha recordat a Morlán que "ara l'Estat ja no té excuses per no incorporar les propostes realitzades pel CILMA -Consell d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient- per al traçat de Bàscara entre Vilademuls i Borrassà". En aquest sentit, el diputat independentista ha explicat que "si fins ara el govern espanyol s'escudava en el compliment del termini del 2009 per a no assumir una reclamació generalitzada de la societat civil i política de les comarques de Girona, ara que l'horitzó és el 2012 no hi hauria d'haver problemes per incorporar aquesta modificació al projecte". Per aquest motiu, insta Foment a "reprendre amb caràcter d'urgència el diàleg amb les institucions del territori i amb el CILMA per arribar a una solució de consens".

D'altra banda, Puig ha denunciat l'actual incapacitat del ministeri espanyol de "quantificar la indemnització que haurà de pagar a TP Ferro -l'empresa concessionària que executa les obres- per l'endarreriment en l'arribada de la línia a la frontera francesa". En aquest sentit, el diputat independentista s'ha mostrat notablement sorprès que el secretari d'estat d'Infraestructures sigui incapaç de valorar la xifra calculada per la Cambra de Comerç de Barcelona, que va estipular que l'Estat espanyol hauria de pagar prop de 200 milions d'euros a l'empresa concessionària.

Finalment, i davant tots els incompliments dels compromisos adquirits per part del ministeri de Foment, Joan Puig ha declarat que "tampoc no es pot confiar que es compleixi el nou termini de l'any 2012". Segons ell, "el nivell d'inversions, l'estat dels projectes constructius i la lentitud en l'adjudicació de les obres posen clarament en dubte que el 2012 pugui estar finalitzat el soterrament per Girona i la totalitat de línia Barcelona-Girona-Figueres-Frontera francesa".