El grup d’Esquerra Republicana al Congrés de Diputats s’ha sumat aquest dimecres a la petició de compareixença del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, davant del ple, per demanar-li quina serà la resposta del seu executiu a l’informe del Consell d’Estat sobre l’accident del Iak-42, el 28 de maig de 2003, en què van morir 62 militars espanyols, i que atribueix responsabilitats directes al govern.
La petició l’han signat conjuntament Esquerra Republicana, el grup confederal Unidos Podemos- En Comú Podem- En Marea i el grup Mixt. En nom d’Esquerra, el portaveu adjunt del grup al Congrés, Gabriel Rufián, ha explicat que la petició de compareixença en ple extraordinari és perquè Rajoy ‘expliqui què pensa fer el govern davant les conclusions de l’informe i la responsabilitat del llavors ministre de Defensa, Federico Trillo, en aquest cas’. Els grups firmants també volen demanar explicacions sobre les concessions d’indult a dos condemnats penalment pels errors en la identificació dels cadàvers.
Tant bon punt es va conèixer l’informe del Consell d’Estat que atribuïa responsabilitats directes al Ministeri de Defensa en l’accident del Iak-42, atribuït entre altres causes al mal estat d’un avió sobre el que ja hi havia hagut denúncies, Rufián va demanar la dimissió ‘immediata’ de Trillo, avui encara ambaixador espanyol al Regne Unit, i va avançar que Esquerra demanaria explicacions tant a la ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal, com també al president Rajoy.