Diana Riba al Parlament Europeu / ACN

Amb aquesta fita, el Parlament Europeu reclama a la Comissió i al Consell unes definicions jurídiques, unes normes i unes sancions penals mínimes i comunes a tota la Unió Europea

"L'Eurocambra ha fet avui un gran pas en la lluita contra les violències masclistes; és un dia per felicitar-nos a totes". Així de contundent s'ha mostrat la republicana Diana Riba, després de saber que, amb 427 a favor, 119 en contra i 140 abstencions, el plenari hagi decidit aprovar l'informe que, junt amb la sueca Malin Björk, ha treballat i negociat intensament durant els darrers mesos.

El text, que ja havia sigut aprovat en comitè el passat mes de juliol, reclama la modificació de l'Article 83 dels Tractats per tal d'incloure les violències masclistes a la llista de crims europeus. Aquest article recull tots aquells delictes que, sigui per la seva gravetat o per la seva dimensió transfronterera, és important que siguin regulats de forma homogènia i amb uns estàndards mínims europeus.

La decisió de l'Eurocambra és un factor de pressió important per a què, a partir d'ara, les altres dues grans institucions europees, la Comissió i el Consell, actuïn en aquesta direcció. Per aquest motiu, la Riba les ha emplaçat a "treballar amb urgència i diligència per posar fi al que és una de les violacions de drets humans més greus i persistents i que s'ha vist encara més agreujada pels confinaments durant la pandèmia".

Què comporta la modificació de l'Article 83?

La portaveu d'Esquerra Republicana a l'Eurocambra ha explicat que aquesta modificació dels Tractats és crucial.

"Permetria establir definicions, normes i també sancions penals mínimes i comunes en relació amb les violències masclistes arreu de la Unió Europea."
Diana Riba Eurodiputada i portaveu d'Esquerra Republicana al Parlament Europeu.

A més, ha recordat que "aquesta modificació podria servir també com a base legal per a la nova Directiva sobre violències masclistes que la Comissió Europea s'ha compromès a publicar aquest mateix 2021 i que treballarem perquè no es demori".

En aquest sentit, la Directiva que la Comissió està treballant tindria efecte, a priori, en els camps de la prevenció, l'acompanyament o la formació en la direcció del que planteja el Conveni d'Istanbul. Però, amb la modificació d'aquest article, "la Directiva tindria la capacitat d'anar més enllà, ser molt més holística i ambiciosa, i arribar a abordar la vessant penal de les violències masclistes" recorda l’eurodiputada.

Campanya 'Combatem la violència masclista'

Diana Riba ha aprofitat aquesta victòria per fer una crida a sumar-se a la campanya 'Combatem la violència masclista', la qual pretén sumar signatures de la societat civil catalana per tal d'empènyer a les institucions europees a què emprengui accions valentes contra aquest crim.

Per a Riba, en un moment històric en què la dreta i l'extrema dreta s'estan reorganitzant arreu d'Europa per a imposar la seva agenda reaccionaria, ha assegurat que "cal que els demòcrates també ens organitzem, des del carrer a les institucions, per blindar uns drets i unes llibertats que són el resultat de les lluites de moltes generacions".