Imatge del passeig de Cambrils / ACN

L’alcaldessa republicana, Camí Mendoza, ha governat aquest mandat pensant en les necessitats socials del municipi del Baix Camp, com ara l’educació o l’ocupació, però també en fer de Cambrils una ciutat intel·ligent, moderna i transparent

Les noves tecnologies han arribat a la ciutat de Cambrils per quedar-s’hi. L’Ajuntament del municipi, liderat per la republicana Camí Mendoza a l’alcaldia, ha fet una gran aposta en aquest mandat per instaurar la filosofia d’smartcity, i així millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes aplicant les noves tecnologies. El salt endavant també s’ha notat en la transparència i el rendiment de comptes del govern municipal. A més, l’Ajuntament ha treballat per generar oportunitats per als cambrilencs i cambrilenques, assegurant una educació participativa a l’abast de tothom i fomentant la creació de nous llocs de treball a la ciutat.

iCambrils Urbanlabs

Un dels principals projectes del govern municipal de Cambrils ha estat treure partit a les noves tecnologies en la quotidianitat de la ciutat. “L'iCambrils és el model de ciutat que visualitzem. Plantegem la ciutat com una smartcity que vol millorar la qualitat de vida, la sostenibilitat, la gestió i prestació eficient dels serveis i la innovació”, afirma l’actual alcaldessa i candidata republicana, Camí Mendoza.

Així, s’han creat dos Laboratoris Urbans, és a dir, dos centres demostradors que permeten executar productes i serveis innovadors per tal de millorar la gestió de serveis urbans del municipi. A partir d’aquestes instal·lacions, s’han desenvolupat 10 projectes, entre els quals destaquen la sensorització de tres zones de càrrega i descàrrega, que faciliten la rotació dels vehicles en aquestes places, la instal·lació de tres punts de càrrega gratuïta de vehicles elèctrics, dos passos de vianants intel·ligents, el desenvolupament de l’app ‘Aparcar’ de pagament per a l’estacionament en zones blaves, juntament amb la ciutat de Reus, o el projecte de realitat virtual al jaciment romà de la Llosa, Imageen Cambrils.

Camí Mendoza Alcaldessa de Cambrils
  Fer República des dels municipis: Cambrils

Aquestes mesures s’han demostrat exitoses perquè milloren la comoditat i la seguretat dels usuaris. El projecte iCambrils Urbanlabs gaudeix també de reconeixement més enllà de la ciutat. Va quedar finalista en la categoria de Premi al millor projecte d’Smart Cities al Congrés Nacional d’Innovació i Serveis Públics de Madrid el març del 2016, i ha estat inclòs en el Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals.

La ciutat aposta, d’aquesta manera, per la gestió intel·ligent, que permet fer un ús més eficient dels recursos i, com comenta l’alcaldessa, Camí Mendoza, es fa activa “la participació de les persones i es redefineixen els models econòmics com la col·laboració público-privada”. De fet, l’Ajuntament de Cambrils s’ha adherit a la Xarxa Catalana d’UrbanLabs, una iniciativa impulsada des de la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació en col·laboració amb altres ajuntaments catalans per tal de crear una xarxa de laboratoris urbans dedicats a testejar i validar les solucions smart en entorns reals.

Transparència i participació

Més enllà dels laboratoris tecnològics i les millores urbanístiques, l’Ajuntament de Cambrils ha treballat per fer un salt endavant en els serveis existents al municipi i, sobretot, per facilitar la participació de la ciutadania en la presa de decisions, agilitzar la comunicació entre veïns i institucions, i empoderar la ciutadania a partir de la disposició i compartició de Dades Obertes. Per això, ha creat la plataforma virtual Cambrils Govern Obert, que recull tota la informació sobre el desenvolupament de l’activitat de l’executiu municipal i on també s’hi poden trobar les dades econòmiques i d’interès públic. Així ho defineix Mendoza: “La Plataforma Cambrils Govern Obert és l'aposta per la transparència en què s'actualitza el pressupost setmanalment i es pot consultar accés a la informació municipal”. De fet, l’Ajuntament de Cambrils ha rebut el segell de transparència Infoparticipa i una distinció pel grau d’implantació de l’Administració Electrònica per a aquesta iniciativa. Aquest portal suposa una eina a l’abast de tota la ciutadania cambrilenca per controlar i fiscalitzar l’acció de govern.

La clara aposta del govern de Cambrils per fomentar la participació traspassa al disseny d’aplicatius digitals. Així, l’Ajuntament ha dinamitzat, durant tot el mandat, els canals tradicionals de participació a la ciutat: els Consells de Barris, el Consell Cambrils Ciutat Solidària, el Consell de Serveis Socials, el Consell d’Agricultura, el Consell de Dones o el Consell de Seguretat.

L'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, al seu despatx / ACN

Educació

L’educació i la creació d’oportunitats de futur per als cambrilencs més joves és un dels puntals de l’executiu de la ciutat, que també ha comptat amb les veus de la ciutadania i les entitats vinculades a aquest àmbit a través dels òrgans consultius, com el Consell Municipal escolar o el Consell Permanent. El Consell Escolar ha esdevingut un actor important i ha actuat conjuntament en la presa de decisions. Així, ha defensat el manteniment de les 15 línies de P3 a les escoles de la ciutat i ha treballat per afavorir la desmassificació de les aules, baixant la ràtio d’alumnes de 25 a 20. Alhora, l’Ajuntament està treballant en el Projecte Educatiu de Ciutat, un pla directiu de les estratègies formatives, adaptat a les noves realitats socials de la ciutat.

L’Ajuntament ha impulsat també campanyes i tallers per fomentar el respecte i la igualtat entre tot l’alumnat dels seus centres, combatent conductes com el masclisme o l’assetjament escolar. Els diferents cursos han acollit contacontes i xerrades, com ‘El drac rebuf’, per als alumnes de primer de primària o el teatre fòrum ‘Estàs de conya?’, dirigit a joves del segon cicle d’ESO. Aquestes xerrades tenien per objectiu trencar els estereotips de gènere i evitar conductes tòxiques i abusives. A l’educació pre-obligatòria el govern municipal hi destina 80.000 euros en concepte d’ajuts i bonificacions a les famílies usuàries de les llars d’infants.

A nivell extraescolar, Cambrils és ciutat de referència en l’aposta pels Centres Oberts. Amb l’obertura del Centre Obert al Centre Cívic Vilafortuny, la ciutat disposa ja de tres d’aquests equipaments, amb els Centres Alba i Albamar. En aquest sentit, l’alcaldessa explica que: “Els Centres Oberts serveixen per facilitar a les famílies amb més dificultats la integració dels infants. Volem oferir oportunitats i apostem per la prevenció”. Per tal de facilitar els horaris de les famílies, també s’ha ampliat el servei de conciliació familiar amb infants de 0 a 3 anys. S’ha creat, a més, un servei de suport i acompanyament terapèutic i educatiu per a persones, parelles i famílies.

Camí Mendoza Alcaldessa de Cambrils

Creació d’ocupació

Cambrils registrava, el desembre del 2017, 2.373 persones aturades, 700 de llarga durada. En un context econòmic com l’actual, l’Ajuntament ha dut a terme un enorme treball per crear ocupació a la ciutat. La regidoria d’Ensenyament i Polítiques Actives d’Ocupació, liderada pel republicà Alejandro Garcia, impulsa la possibilitat de garantir l’accés a un treball digne per a tothom mitjançant Programes d’Ocupació.

Davant de les necessitats de treball, és important que des de l'administració local donem suport a l'accés laboral i ho hem fet amb el Pla d’Ocupació Municipal. Per primera vegada, hem pogut finançar plans d'ocupació en manteniment d'espai públic i d'administració”, relata l’alcaldessa de Cambrils.

Entre els diferents programes creats per l’executiu, el Programa ‘Fem Ocupació per a Joves’ i el Programa ‘30 plus’ van dirigits a un públic molt concret, amb unes condicions diferents derivades del moment de vida. El primer, va dirigit a persones entre 18 i 29 anys en situació d’atur, amb estudis d’ESO, Batxillerat o Cicle Formatiu de grau mig. Busca reconduir el jovent cap a sectors econòmics en auge per tenir recorregut de cara al futur, i parteix de les necessitats reals dels ocupadors per incentivar-los a contractar aquests col·lectius. El segon, en canvi, se centra en les necessitats de les persones d’entre 30 i 45 anys, en situació d’atur i baixa qualificació. Aquest programa busca, també, reconduir les persones procedents dels sectors més castigats per la crisi cap a nous sectors amb futur, aplicant ajuts d’entre 6 i 9 mesos perquè les empreses contractin nous treballadors de forma subvencionada.

A més a més, d’aquests programes, que busquen fomentar la contractació dins el sector privat, l’Ajuntament ha destinat també 250.000 euros del pressupost municipal a la contractació de persones per a la realització d’actuacions de millora i manteniment d’espais de la via pública. Aquest programa inclou també formació dins de la jornada laboral en l’àmbit de riscos laborals i capacitació per a la recerca de feina, un total de 45 hores, per afavorir la inserció laboral d’aquestes persones.