El Parlament demana disculpes pel colonialisme i l’esclavisme i reclama la condemna dels governs a proposta d’Esquerra

El text dels republicans lamenta que l’Estat hagi ignorat les “demandes de reparació moral” de les antigues colònies

El Parlament de Catalunya ha aprovat assumir “les responsabilitats morals” de la participació de Catalunya en el colonialisme i l’esclavatge en el marc de l’imperialisme espanyol i demanar disculpes a les societats que van patir-los. Amb l’aprovació de la moció impulsada pel grup d’Esquerra Republicana, la cambra també ha lamentat que la majoria de les exmetròpolis, inclòs l’Estat espanyol, “hagin fet cas omís a les demandes de reparació moral de les antigues colònies”.

En en aquest sentit, el text insta el Govern de la Generalitat a exigir al govern espanyol, “la institució hereva de la metropoli colonial a través de la qual hi va participar Catalunya”, a condemnar i demanar disculpes “oficials a les societats i institucions hereves de les víctimes de l’explotació colonial i l’esclavatge”.

La moció també estableix traslladar aquest acord als ajuntaments de Catalunya, perquè “actuïn en la línia de reparació” en cas que hagin fet algun reconeixement a algun esclavista o colonitzador, i que es faci arribar també a les assemblees legislatives i als governs dels països d’arreu del món que van ser colonitzats per l’Estat espanyol.

El diputat d’Esquerra Ferran Civit ha impulsat la moció i ha condemnat l’esclavisme. “No podem reparar el que van fer, però sí que podem dir que no va estar bé i que no s’ha de repetir mai més: uns van trencar les cadenes físiques, avui nosaltres trenquem les cadenes mentals”, ha afegit Civit desmarcant les institucions catalanes de la posició de l’Estat.

Durant el debat, els diputats d'Esquerra han rebutjat la detenció de Julian Assange i han reivindicat la llibertat d'expressió arreu del món.

Etiquetes