Ines Granollers, al ple del Congrés / Congrés dels Diputats
Ines Granollers, al ple del Congrés / Congrés dels Diputats

La iniciativa exigeix reemborsaments als consumidors afectats i impulsar campanyes d'educació financera, així com una supervisió més estricta a plataformes socials

El grup Republicà al Congrés dels Diputats ha presentat avui una proposició no de llei per garantir una major protecció als consumidors enfront de l'increment dels fraus en pagaments electrònics, que s'han disparat en els darrers anys. Es tracta d’una proposta que inclou diverses mesures per lluitar contra les estafes en transaccions financeres en línia, amb un enfocament especial en les plataformes tecnològiques i les institucions financeres.

Segons dades del Banc Central Europeu, les operacions fraudulentes van assolir els 4300 milions d'euros el 2022, una tendència que es manté en el primer semestre de 2023. A l'Estat espanyol, “les reclamacions al Banc d'Espanya han arribat a nivells històrics, amb més de 12.000 expedients només l'any passat, molts dels quals relacionats amb fraus en pagaments amb targeta i transferències”, ha explicat Inés Granollers, diputada del grup Republicà i presidenta de la Comissió d’Indústria i Turisme al Congrés. “Són operacions basades en estafes, per induir a comprar productes, demanar préstecs, invertir en actius o transferir fons de forma fraudulenta”, ha alertat.

"És fonamental que els consumidors no quedin desprotegits davant el frau digital. Per això, és essencial que els bancs assumeixin la responsabilitat de reemborsar els danys causats per estafes, fins i tot en els casos en què les operacions es van autoritzar sota condicions enganyoses", ha exigit Granollers.

Tot i poder denunciar aquests casos al Banc d’Espanya, un 37% de les reclamacions són inadmeses, amb l’argument que els bancs no tenen responsabilitat sobre pagaments autoritzats, tot i que aquests sovint són el resultat d’enginyeries socials. “És necessari reformar la legislació europea per garantir més protecció als consumidors”, ha afegit la diputada.

Concretament, la proposta insta el govern espanyol a defensar, en el marc de les negociacions de la Unió Europea per actualitzar la normativa de serveis de pagament, el dret dels consumidors a rebre el reemborsament de les operacions fraudulentes. "Les víctimes d'estafes no poden ser considerades responsables de la negligència, quan han estat enganyades per estratègies d'enginyeria social, que estan en constant evolució", ha recordat la diputada.

A més, la proposició subratlla la necessitat d'impulsar campanyes d'educació financera per ajudar els consumidors a identificar diferents tipus d'estafes i promoure pràctiques de seguretat en línia. La diputada també ha destacat la importància de millorar la supervisió de les plataformes socials, ja que molts fraus estan vinculats a contingut il·legal i enganyós publicat en xarxes com Meta, Instagram i X.

"La cooperació entre els bancs, plataformes tecnològiques i institucions financeres és crucial per frenar el frau en línia. Hem d'assegurar-nos que totes les parts implicades tinguin els incentius adequats per treballar conjuntament i protegir els consumidors", ha indicat Granollers.

Finalment, la iniciativa proposa la creació d'un fons de garantia per rescabalar una part de les quantitats estafades a les víctimes, amb aportacions dels operadors del sector financer. Així mateix, la futura Autoritat administrativa independent de defensa del client financer haurà de ser un element clau per garantir que els drets dels consumidors siguin respectats en tots els àmbits de les transaccions financeres.

Amb aquesta proposició, els republicans volen reforçar la protecció dels consumidors enfront d'un dels riscos emergents més grans en l'àmbit financer global.