Front comú català, basc i gallec contra “l’estafa” de les companyies elèctriques i la “inacció” del govern espanyol

Esquerra Republicana co-signa un manifest que denuncia l’augment desborbitat del preu de la llum i convoca una apagada elèctrica massiva i una cassolada la nit del 8 d’octubre

Esquerra Republicana, Junts, la CUP, Bildu, el BNG, Més per Mallorca i Més per Menorca han signat un manifest on denuncien l’augment desorbitat del preu de la llum i la permissivitat del govern espanyol davant d’aquesta “gran estafa”. Sota el lema “Desconnecta les elèctriques”, les formacions fan una crida a la ciutadania a “respondre a aquest xantatge” amb una apagada elèctrica massiva i una cassolada de protesta el proper divendres, 8 d’octubre, de les 22 h. a les 22.30 h.

Al text, alerten que el preu de la llum ha assolit màxims històrics, les elèctriques s’enriqueixen, la ciutadania s’empobreix i, mentrestant, “el govern espanyol deixa milers de llars vulnerables a les fosques”. Així resumeixen la “gran estafa” que s’està perpetrant contra la ciutadania, pimes i petits negocis. Una estafa “generada i permesa pel PP i pel PSOE”, afirmen, “perquè van ser ells els qui van privatitzar, vendre i desmantellar les empreses públiques, van desregular el sistema i el van deixar en mans del ‘mercat’, un mercat que ells mateixos controlen i manipulen des dels consells d’administració que ocupen no pocs expresidents i exministres”, recorden.

“Van construir un mercat elèctric a mesura, en què l’energia més barata es paga al preu de la més cara”, prossegueixen, i mencionen noms concrets: “Grans empreses com Endesa, Iberdrola o Naturgy acumulen guanys multimilionaris anuals, mentre saquegen els consumidors i expolien els territoris productors”. Es tracta, diuen, d’un “negoci rodó”, i davant d’això, el govern espanyol només ha aplicat mesures superficials, i ho ha fet obligat, afirmen, per la pressió pública i les forces sobiranistes i progressistes.

La nostra dependència política de l’estat espanyol és una rèmora per protegir les nostres ciutadanies dels abusos que cometen les empreses energètiques

“Nosaltres, catalanes, basques i gallegues, fem avui un front comú contra l’oligopoli de les elèctriques i les seves amenaces, així com per denunciar la inacció del govern espanyol a l’hora d’afrontar aquesta estafa elèctrica de manera estructural”, declaren, contundents. “Perquè els nostres països, els Països Catalans, Galiza i Euskal Herria, no tenen la sobirania que necessitem, també, per enfrontar-nos a l’estafa elèctrica i als seus responsables”, han lamentat, sinó que “estem lligats a un estat, l’espanyol, que permet que tot això passi”.

Evidencien, per tant, que “la nostra dependència política de l’estat espanyol és una rèmora per protegir les nostres ciutadanies dels abusos que cometen les empreses energètiques; ens impedeix crear tarifes pròpies, regulacions pròpies i, per tant, solucions pròpies”. I per tot plegat, defensen que, en la construcció nacional, “avancem també cap a la sobirania energètica que ens permeti comptar amb sistemes propis que trenquin amb l’oligopoli imposat per construir des de l’àmbit públic sistemes justos”.

Acaben amb la crida a l’apagada i la cassolada del 8 d’octubre, que fan extensiva a sindicats, municipis, agents socials i tot tipus d’associacions: “Apaguem les llums i fem soroll perquè sentin la nostra ràbia; desconnecta les elèctriques!”.