Gabriel Rufián, en una intervenció al Congrés dels Diputats

El portaveu republicà al Congrés considera "marcià" que el PSOE hagi pactat amb el PP la nova Llei del sí és sí deixant al marge el ministeri que la va impulsar fa vuit mesos. Junts, Ciutadans i PNB també hi han votat a favor

El portaveu del Grup Republicà al Congrés dels Diputats, Gabriel Rufián, ha insistit avui que és "marcià" que el ple del Congrés pugui aprovar aquesta setmana la reforma d'una llei, la del 'només sí és sí', sense la participació del ministeri que l'havia impulsat aquesta mateixa legisltura i amb un pacte entre PSOE i PP que altera l'eix central sobre el que pivotava la llei inicial, com era el previ consentiment en qualsevol relació sexual. "Hem mantingut el mateix argument des del minut 1", ha dit Rufián, que ha considerat "kafkià" que el PSOE pugui negociar alternativament amb esquerres i dretes una llei del calat social i ideològic com és aquesta. "És per arribar a la conclusió que el PSOE no té electors sinó clients, que pot canviar segons cada cas i cada moment".

"Tothom sap en el moment que estem", ha recordat Rufián. I que en aquest escenari la Llei del sí és sí ha deixat de ser una emergència social per convertir-se "en una emergència electoral" davant la pressió política i mediàtica que s'ha exercit des del primer moment. Malgrat tot "queda temps", ha dit el portaveu republicà, perquè fins a la sessió de dijous del ple, quan s'ha de ratificar el dictamen aprovat aquest dimarts en comissió, es pugui revertir la situació. A banda de PSOE i PP, que havien pactat prèviament esmenes per tirar endavant la llei, el dictamen ha rebut també l'aprovació de Junts, Ciutadans i el PNB.

Arribes a la conclusió que el PSOE no té electors sinó clients, que pot canviar segons el cas i el moment
Gabriel Rufián Portaveu del Grup Republicà al Congrés de Diputats

En la roda de premsa prèvia al ple del Congrés, Rufián ha valorat de manera semblant la posició del govern espanyol respecte a l'aprovació de la Llei d'habitatge i a la mobilització de 50.000 pisos de la SAREB per al lloguer social, anunciada diumenge passat en un acte de precampanya del PSOE. "Res del que està passant és el pla A de Sánchez i del PSOE", ha sentenciat Rufián. "Si alguns partits no estiguéssim implicats en l'agenda social, legislativa i nacional, avui el vicepresident d'aquest govern seria Albert Rivera". "Aquest era el pla A de Sánchez, i l'últim gran servei de Ciudadanos va ser la reforma laboral pactada amb la CEOE", ha recordat el portaveu republicà, que ha afegit que el PSOE s'ha vist abocat a pactar finalment la Llei d'habitatge amb Esquerra Republicana i EH Bildu "perquè no tenia alternativa".

D'altra banda, Rufián també s'ha referit a la comissió d'investigació de l'Operació Catalunya, que just abans de Setmana Santa va quedar bloquejada per la falta d'acord entre els grups en la relació de compareixents a qui s'havia de citar a declarar. "El més important d'aquesta comissió és que comenci a treballar", ha dit Rufián, i que si inicialment no es poden tancar tots els noms "sempre hi haurà l'opció de les pròrrogues dels treballs per fer-ho". Segons ell, un cop iniciada una comissió "és molt difícil tancar-la en fals", de manera que l'objectiu és ara fixar compareixents, calendari de treball i posar-la en marxa en els propers dies.