El Govern reconeix les persones que es dediquen al treball de les cures i aposta per regularitzar el sector

El conseller Chakir el Homrani ha destacat que l’acord, gestat amb els col·lectius, és “clau” per la visibilització de les treballadores i per als drets laborals

El Govern ha donat llum verda a un paquet de 37 mesures per millorar les condicions del treball de la llar i les cures i regularitzar el sector. L’objectiu de l’executiu és reconèixer les persones que es dediquen a aquest àmbit, de manera que es dignifiqui la seva feina i es regularitzi la situació administrativa de les dones immigrants, que en són la majoria.

Les xifres indiquen que de les 105.200 persones que treballen amb afiliació al sistema especial de la llar, 65.000 tenen nacionalitat estrangera, i entre 35.000 i 43.000 estan en situació d’economia informal. La voluntat del Govern de la Generalitat és donar resposta a aquesta realitat i dotar de tots els drets socials a aquestes persones, que desenvolupen una feina fonamental dins la nostra societat i a qui es confia la cura de les persones grans o dependents.

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies Chakir el Homrani ha destacat que “l’acord és clau per visibilitzar les treballadores de la llar i les cures i per garantir-los tots els drets socials i laborals”, i ha posat en valor que s’hagi gestat amb els col·lectius. De fet, l’any 2016 ja es va crear un grup específic de treball de la llar i les cures, des d’on el Govern, els sinidicats i diverses plataformes reivindicatives en la defensa dels drets d’aquest col·lectiu han anat canalitzant les demandes i oportunitats de millora del sector. Aquest treball conjunt ha desenvocat en les 37 mesures aprovades a l’Acord de Govern.

L’acord és clau per visibilitzar les treballadores de la llar i les cures i per garantir-los tots els drets socials i laborals
Chakir el Homrani Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

Principals accions de l’acord

• Facilitar l’accés a la informació veraç, tant a les persones que contracten com a les persones contractades, sobre els drets i deures que tenen i les instàncies a les quals poden dirigir-se en el cas de veure vulnerats aquests drets.
  • Impulsar mecanismes per incentivar la contractació formal i digna.
  • Millorar la informació i el coneixement de la dinàmica econòmica, laboral i social d’aquest sector laboral.
  • Millorar la salut i la detecció de malalties professionals.
  • Impulsar un Pla de xoc de promoció professional, a través de la formació o reconeixement de l’experiència laboral de les persones que treballen en la cura de les persones.

El Govern de la Generalitat també ha instat a l’Estat perquè faci els canvis normatius necessaris que garanteixin una tutela efectiva i l’ampliació dels drets socials i laborals dels treballadors i de les treballadores en l’àmbit de la cura de la llar i de les persones, tal i com ja han fet més de 25 estats, entre ells Alemanya, Portugal, Bèlgica, Itàlia i Finlàndia.