ACN

Aragonès i Jordà han destacat que l'objectiu és "compensar la disminució d'ingressos dels cellers i vitivinicultors i fer front a l'excedent de raïm"

El Govern ha anunciat la creació d'un pla de xoc de 5,3M€ pel sector vitivinícola, cellers i a les DO víniques amb l'objectiu de fer front a la crisi d'excedents de raïm i compensar els efectes econòmics de la Covid-19. El Vicepresident, Pere Aragonès, ha manifestat que el pla de xoc del Govern "cobreix tota la cadena de valor d'un sector que ens representa a l'exterior, que fa marca país i que té un impacte en el desenvolupament i l'equilibri territorial extraordinari".

El pla de xoc s'aprovarà demà a la Comissió per a l'Elaboració del Pla per a la Reactivació Econòmica i Protecció Social. El sector vitivinícola ha patit amb intensitat els efectes de la crisi de la Covid-19, especialment per la baixada del turisme i el tancament dels restaurants i hotels. A més, s'afegeix a la crisi de preus que arrossega de fa anys el sector del cava.

Una de les principals mesures del pla de xoc són els 4M€ que el Departament d'Agricultura ja va anunciar per promoure l'ús de most concentrat rectificat (MCR) amb l'objectiu de reduir l'excedent de raïm i ajudar als viticultors. La consellera d'Agricultura, Teresa Jordà, ha explicat que "utilitzar part d'aquest raïm per substituir el sucre en l'elaboració de cava permet tancar el cercle dins la filosofia de producció de proximitat". "A més, la introducció del most concentrat aportaria una diferència essencial en comparació a altres productes", ha assegurat.

El pla de xoc del Govern també contempla 770.000€ als Consells Reguladors de les DO "per pal·liar tota aquella manca d'ingressos que hi ha hagut a l'hora de cobrar les quotes i els precintes dels cellers i dels viticultors", ha explicat Jordà. I ha lloat el pes del sector vitivinícola al país i el "capital importantíssim que representa".

Reunió amb l'Associació d'Elaboradors del Cava

A més, una part d'aquests ajuts aniran destinats a la promoció del vi català a través d'una campanya de comunicació acordada entre el Departament d'Agricultura i les DO catalanes.

El pla de xoc del Govern complementarà les Mesures Extraordinàries acordades pel Consell de Ministres pel sector vitivinícola espanyol amb finançament europeu. Jordà ha posat en relleu "el paper important" del Departament d'Agricultura en l'aprovació de les mesures aprovades pel Consell de Ministres, perquè es tinguessin en compte "tres mesures imprescindibles: la destil·lació de vi, l'emmagatzematge privat i la verema en verd". "Som conscients que es queden curtes pel que fa als diners que aporten, però som conscients que hem avançat molt d'aquells primers esborranys del Reial Decret", ha manifestat Jordà.

L'anunci del pla de xoc s'ha fet a Sant Sadurní d'Anoia on s'han reunit la consellera d'Agricultura, Teresa Jordà, i el Vicepresident, Pere Aragonès amb la recent constituïda Associació d'Elaboradors del Cava.