Josep Maria Jové durant la sessió de control del Parlament al Govern / Marc Puig

El president Aragonès ha reiterat la seva voluntat de convocar i posar en marxa un Acord Nacional per l’Amnistia i l’Autodeterminació

Esquerra Republicana ha defensat que l’amnistia i l’autodeterminació són consensos d’una immensa majoria de la societat catalana i cal que tots els demòcrates forgin una aliança per fer-los possibles. El president del grup parlamentari, Josep Maria Jové, ho ha expressat així, en la primera sessió de control del Parlament al nou Govern: “Bastir un gran acord al voltant de l’amnistia i l’autodeterminació és una necessitat democràtica indefugible”.

Jové ha argumentat l’amplitud del consens al voltant d’aquests conceptes. “Tres de cada quatre catalans defensen un referèndum d’autodeterminació per resoldre el conflicte polític entre Catalunya i l’Estat. Tres de cada quatre. Des del 2017”, ha posat de relleu. Es tracta, per tant, d’un gran consens de país, com també ho són els serveis públics o el rebuig a la monarquia, que també tenen el suport de tres de cada quatre ciutadans.

De fet, el consens pel referèndum és “tan ampli, tan robust i tan ferm”, ha dit Jové, que, fins i tot, és majoritari entre els contraris a la independència: “El 53% dels que votarien ‘no’ a la independència defensen celebrar un referèndum; més de la meitat dels votants del PSC estan d’acord a celebrar-lo”, ha assenyalat el diputat, amb les dades a la mà.

Per tant, “defensar el dret a l’autodeterminació és traslladar un acord compartit de la societat a les institucions; i no fer-ho, és afeblir les institucions, perquè els grans consensos solidifiquen un sistema democràtic, i governar-hi en contra és negar la mateixa societat”, ha alertat.

El president Pere Aragonès, responent a Josep Maria Jové durant la sessió de control / Marc Puig

Per això és tan important, fins i tot una obligació, bastir un gran acord al voltant dels consensos democràtics de l’autodeterminació i l’amnistia. “Una aliança infranquejable que ha de sortir bé perquè és de tots, de la immensa majoria del país”, ha insistit Jové.

L’Acord Nacional per l’Amnistia i l’Autodeterminació

En aquest sentit, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reiterat un dels compromisos de la investidura: “La meva voluntat és la convocatòria i posada en marxa d’un Acord Nacional per l’Amnistia i l’Autodeterminació; em reuniré amb les forces que ja s’han mostrat predisposades a impulsar-lo i vull fer-ne partícips les organitzacions socials sobiranistes i tothom que vulgui sumar per una solució política al conflicte basada en dos pilars: acabar amb la causa general contra l’independentisme i situar el referèndum al centre de la solució”.

El president s’ha mostrat convençut de la possibilitat de sumar “moltíssima gent” en aquest acord: “Un referèndum és un mecanisme democràtic propi de les societats avançades que permet que cadascú defensi la seva posició, els del ‘sí’ i els del ‘no’, i que Catalunya decideixi”, ha conclòs.