El 93% de les excedències per cura d’infants o persones dependents les demanen les dones. Les xifres ajuden a constatar una tendència que intuïm, però que quan quantifiquem agafa cos i es converteix en realitat. Quan som mares, les tasques de cura recauen de manera molt majoritària sobre nosaltres. El treball reproductiu guanya terreny al productiu, perquè quan som mares el dia encara té 24 hores, i la dificultat de conciliar té un impacte directe en les nostres trajectòries professionals.

Per moltes, especialment les més precàries, l’arribada de criatures implica la sortida literal del mercat laboral. Sous ridículs i no tan ridículs impossibiliten fer front a les despeses de la llar d’infants. Sí, a moltes els surt més a compte quedar-se a casa, que deixar-se la meitat del sou pagant la llar.

Un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona, revelava que la gratuïtat de les llars d’infants a Catalunya implicaria que 16 mil dones no serien “expulsades” del treball productiu, i que 20 mil més no haurien de demanar reduccions de jornada. Perquè, sí, la majoria de reduccions de jornada també les demanem les dones. I això té un impacte directe en les nostres carreres professionals. En el sistema econòmic actual, la sortida del mercat laboral o la reducció de la nostra presència a la “feina” tenen moltes implicacions en les nostres vides que expliquen moltes de les desigualtats que les dones patim en l’àmbit del treball com són la bretxa salarial o els sostres de vidre, per citar-ne alguns. Només una dada, recollida a l’estudi ‘La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives’, perquè com dèiem les dades converteixen en reals les intuïcions: el 59% de les persones universitàries a Catalunya són noies, però de mitjana les dones només representen el 28% dels reconeixements honoris causa de les universitats i només suposen el 33% dels càrrecs de coordinació dels programes de doctorat.

La gratuïtat de l’Infantil 2 (del P2, pels més antics), és un exemple perfecte de les polítiques feministes que està impulsant el Govern de la Generalitat. Una mesura transversal que tindrà un impacte directe en la vida de moltes famílies, però sobretot, com ens mostren les dades, tindrà un impacte en la vida de moltes dones.