El diputat Joan Capdevila, en una de les seves intervencions al Congrés de Diputats

"Cada kilowatt a la teva teulada és un kilowatt que desapareix de la factura", resumeix al diputat Joan Capdevila, que ha batallat durant quatre anys perquè es concretés aquesta iniciativa.

El diputat del Grup Republicà al Congrés Joan Capdevila s’ha felicitat per l’anunci de la vicepresidenta tercera del govern i ministra de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, Teresa Ribera, d’ampliar fins als 2.000 metres l’abast de les xarxes d’autoconsum compartit, recollint una demanda històrica i insistent dels republicans. En un primer decret, actualment vigent, l’abast quedava reduït als 1.000 metres, que doblava els 500 inicials però que Capdevila havia criticat igualment per “ridículs” i que allunyaven l’aposta del govern espanyol dels estàndards europeus, començant pels models francès o portuguès, que ja preveuen la xarxa dels dos quilòmetres.

La ministra Ribera ha anunciat aquesta setmana l’ampliació de la xarxa d’autoconsum en una compareixença en comissió, dimecres, al Congrés, on va recordar que aquest any es preveu instal·lar en autoconsum 10 vegades més de tot el que hi havia el 2018. En la seva resposta, Joan Capdevila li va recordar que aquesta ampliació de la xarxa no només acosta l’Estat espanyol a les repúbliques veïnes, sinó que “ens acomoda, en part, a les directives europees que encara hi ha pendents de transposar”. A més, la consigna de cara a la ciutadania és clara, com deia el diputat: “Cada kilowatt produït a la teva teulada desapareix de la factura”. I no només pot ser a les teulades, sinó també a altres espais urbans i vials que poden ser igualment aprofitats per a aquesta finalitat.

L'impuls a les xarxes d'autoconsum ha estat un eix troncal en l'acció parlamentària del Grup Republicà en el Congrés: des d’esmenes a diferents lleis de pressupostos o la Llei de canvi climàtic a l'octubre de 2020 fins a les propostes de resolució en el debat de l'Estat de la nació, al juliol passat, passant per proposicions a la comissió d'Energia. A final d'agost, en el ple que convalidava un reial decret de mesures d'estalvi energètic, i davant l'enèsima insistència de Capdevila per a accelerar l'aposta per l'autoconsum col·lectiu –“regulin-lo ja”, va exigir-, el PSOE va deixar entreveure que s'esmenaria la limitació dels 500 metres. Va passar-ho primer a 1.000, i ara, com s’ha anunciat, als 2.000. En cas contrari, Esquerra ja havia esmenat novament la mesura prevista en el reial decret 14/2022.

“La feina continua”, diu Capdevila. A l’agenda del Grup Republicà, que ja va avançar directament a la ministra, hi ha la regulació del preu voluntari per al petit consumidor (PVPC), les subhastes inframarginals i el reglament de xarxes tancades, “que ja s’ha convertit en el meu segon cognom”, va ironitzar el diputat.