Joan Capdevila reclama al ministre d’Energia un impuls decidit a les renovables i acabar amb l’oligopoli elèctric

El portaveu d’Esquerra Republicana a la comissió d’Energia, Turisme i Agenda Digital del Congrés de Diputats, Joan Capdevila, ha demanat al ministre Álvaro María Nadal, que avui hi compareixia per explicar el comportament dels preus en el mercat elèctric, un impuls decidit a les energies renovables i que les centrals nuclears i hidràuliques surtin del pool elèctric -els agents que concorren a la subhasta de preus a partir de les previsions de demanda diària- per aconseguir rebaixar el preu de l’electricitat, combatent també l’actual model oligopòlic que controla el sistema energètic a l’Estat espanyol.
 
El diputat d’Esquerra ha assegurat que ‘hem d’anar pensant com som capaços de substituir la utilització de les energies fòssils’, i plantejar, a mig termini, com se supera la dependència també del carbó i el gas. Capdevila ha criticat l’increment desmesurat de preus que els últims dies ha patit l’energia elèctrica, que el govern central ha atribuït a la falta de pluja i vent. Una situació que el mateix president del govern, Mariano Rajoy, ha minimitzat aquest mateix dijous assegurant que aviat tornaria a ploure.

Capdevila ha ironitzat que per demanar pluja ‘millor fer-ho, tant per tant, a les capçaleres dels rius’, per afegir després que ‘vigili, senyor ministre, perquè vostè també és ministre de Turisme i gaire vent i gaire pluja tampoc no li convenen’. 
 
Per Capdevila, ‘bona part de la solució passa per electrificar amb energies renovables els sectors de l’economia que més depenen del petroli’, junt amb polítiques d’impuls a l’estalvi i a l’eficiència energètiques. En aquest sentit, s’ha referit  a la proposició de llei que aquesta setmana han registrat al Congrés tots els grups de la cambra, a excepció del PP, per fomentar l’autoconsum elèctric sense costos i amb facturació simplificada en aquells casos que es generin excedents per a la xarxa. ‘Mirint-se amb calma la proposta i reconsiderin la seva oposició a la iniciativa’, ha demanat Capdevila.