El cap de llista d'Europa dels Pobles, Bernat Joan, ha indicat aquesta nit que seran els ciutadans els que diran el 13 de juny "els que estaran en primera o segona divisió", i ha recordat a CiU que "quan va ser decisiva no es va preocupar que el català estigués reconegut a la UE".
Davant aproximadament unes 200 persones que omplien la Casa Cultural de Sant Climent de Llobregat, el primer candidat d'ERC ha al·ludit a l'opinió expressada pel cap de llista de CiU, Ignasi Guardans, segons la qual hi ha coalicions amb partits de primera i de segona divisió.
"No acceptem -ha dit- que Guardans situï primeres i segones divisions, seran els ciutadans votant a les eleccions els que decidiran els que estan en primera o segona divisió".
"La gent -ha assenyalat- recorda molt bé el que va fer CiU quan el PSOE o el PP no tenien majoria absoluta, i els ciutadans no oblidaran que no es va veure per res que fes alguna cosa per demanar l'oficialitat de la nostra llengua a Europa".
"El seu suport al PP, en canvi, -ha afegit- va ser tan magnífic que en la següent legislatura va obtenir majoria absoluta", pel que ha conclòs que "no ens podem fiar d'aquesta gent".
Bernat Joan ha mostrat després del míting, i en declaracions als periodistes, la seva estranyesa pel fet que determinats dirigents de CiU "vagin dient aquests dies que som com un apèndix del PSC, i això té gràcia, perquè ERC sempre ha dit que vol la plena sobirania per als Països Catalans, i un estat propi en una Europa unida".
"Ens agradaria veure -ha assenyalat el candidat- si aquests que ens acusen d'una cosa tan absurda són capaços d'afirmar alguna cosa semblant a això, són capaços de dir que volen un estat propi, perquè jo crec que no, i que les seves paraules només són focs d'artifici que es diuen en unes eleccions i que després s'obliden i queden en res".
Segons el seu parer, hi ha candidats "una mica paranormals, i si agafem la llista del PP trobem a Jaime Mayor Oreja, un digne representant de la més pura caverna espanyola, i el seu coreligionari Carlos Iturgaiz, que encara diu coses més bèsties que l'anterior perquè com és més jove té més energia, i a Catalunya està Alejo Vidal-Quadras, que a la llista naturalment apareix com 'Alejo' en lloc d'Aleix".
"Per part de l'altre partit estatal, -ha afegit- tenim un altre exministre, Josep Borrell, un personatge que va formar part de la comissió que ha redactat el tractat de la UE i, curiosament, quan estava allà es va oblidar de demanar l'oficialitat del català, devia estar amnèsic".
"Com a número dos seu -ha apuntat- ens trobem amb Rosa Díez, que ja ha estat a Brussel·les i un dels seus grans mèrits va ser el de fer arribar una moció de l'Associació per la Tolerància en què es deia que aquí els castellanoparlants estan discriminats".
En el mateix míting, el secretari general, Josep-Lluís Carod-Rovira, s'ha referit a la institució monàrquica, i després de constatar que "els reis no es voten perquè no hi ha eleccions a rei", ha defensat la necessitat de tenir una república com a forma d'estat.
"Ser republicà -ha dit- significa mirar el futur amb ulls democràtics, i reclamar que tots els càrrecs han de passar per les urnes, han de ser validats pels ciutadans".
Sobre la reclamació que el català sigui oficial a la UE, Carod ha assenyalat que "no es pot començar la casa per la teulada, perquè si a l'estat espanyol no és possible dirigir-se a totes les institucions en llengua catalana, més difícil ha de ser aconseguir això a Europa".