L'eurodiputat Jordi Solé al Parlament Europeu / Esquerra Republicana

L’eurodiputat i l’advocat són les primeres víctimes de Pegasus citades a declarar en el marc d’aquest cas

L’eurodiputat republicà, Jordi Solé, i l’advocat Andreu Van den Eynde, han comparegut avui per prestar declaració en el marc de la seva denúncia pel Catalangate. Ho han fet davant del jutjat d’Instrucció número 24 de Barcelona. Són les primeres víctimes del Catalangate citades a declarar en el marc d’aquest cas.

Després de declarar, Solé ha destacat avui han explicat “com vam saber que els nostres mòbils van estar espiats i piratejats i què estàvem fent i discutint políticament en aquell moment, però també personalment, perquè la intromissió en aquests casos és absoluta”, ha recordat. Solé ha denunciat que és un espionatge polític “il·legal, és molt greu i és incompatible amb els estàndards democràtics i de drets humans. Volem que s’arribi fins al final, amb tots els casos, més de 60 en tot l’independentisme”, ha sentenciat.

Per la seva banda, l’advocat Van den Eynde ha indicat que era la primera compareixença “on les víctimes podíem explicar les circumstàncies que coneixem de l’espionatge”. En el seu cas, es va produir en moments clau de la defensa dels aleshores presos polítics, com Oriol Junqueras, “per exemple, en el moment de la infiltració estava amb la defensa de l’escó de Junqueras”.

Ambdues querelles van ser presentades abans de l’estiu, i van dirigides contra l’empresa NSO, sol·licitant també que la investigació es centri en el CNI. En aquest sentit, l’advocat ha apuntat que l’objectiu de la compareixença d’aquest dimarts és “demostrar que l’espionatge només pot venir d’una agència governamental espanyola amb la col·laboració de l’empresa NSO”. “La Fiscalia haurà de preguntar en algun moment quins son els clients de NSO”, ha afegit.

La celeritat de l’Audiència Nacional en la matèria pels suposats casos d’espionatge a membres del govern espanyol, contrasta àmpliament amb la manca d’iniciativa investigadora dels tribunals de Catalunya, tal com ja van manifestar en una carta el president del grup parlamentari i del Consell Nacional d’Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, i l’eurodiputada Diana Riba.

El Catalangate és el cas d’espionatge il·legal amb l’ús de Pegasus més massiu que s’ha destapat mai.