Josep Bargalló Valls

Torredembarra, Tarragonès 3 d’octubre de 1958

• Llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona i Màster en Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes per la Universitat Rovira i Virgili.
  • Des del 2010 és coordinador de l'àmbit no universitari de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Rovira i Virgili i responsable acadèmic del Postgrau en Direcció i Gestió de Centres educatius de la mateixa universitat.
  • Catedràtic de batxillerat des del 1981, va ser director de l'Institut Pons d'Icart de Tarragona (1985-1987) i ha estat professor de diversos cursos de postgrau.
  • Els darrers anys s'ha dedicat a la formació continuada del professorat, com a gestor de plans de formació i també com a formador en models competencials, xarxes socials i noves tecnologies, des de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Rovira i Virgili i en col·laboració amb els Serveis Educatius i els Centres de Recursos Pedagògics de les comarques de Tarragona i de les Terres de l'Ebre.

• Membre de la Colla Castellera Nois de la Torre, del Ball de Diables de Torredembarra i del grup de portadors del drac la Virgília de Torredembarra. Va ser l'autor del projecte de reformulació del Concurs de Castells de Tarragona el 2010.
  • Patró de la Fundació Estela per a la Discapacitat.
  • Vicepresident de la Fundació Josep Irla.
  • Ha publicat nombrosos assaigs i estudis sobre crítica, història i teoria literàries, i diversos estudis històrics i de cultura popular, amb especial dedicació al context festiu i el fet casteller.
  • Autor del Manual de mètrica i versificació catalanes (1991, segona edició augmentada de 2007), s'ha ocupat també del comentari de textos literaris i l'edició de clàssics, i ha col·laborat com a crític en diaris i revistes especialitzades.
  • Ha participat en la redacció de guions per al cinema i el vídeo, i ha estrenat textos teatrals.
  • El seu darrer llibre és Les set vides de Pere Romeu. Indians, modernistes i sportsmen (2016) sobre la figura del company de Ramon Casas en el seu conegut tàndem modernista.

• Va ser fundador de l'Assemblea de Catalunya a Torredembarra, de la qual va ser representant a les sessions plenàries nacionals. Va militar al PSUC, al PSAN i a Nacionalistes d'Esquerra.
  • Afiliat a Esquerra Republicana des del 1995.

• Va ser primer tinent alcalde de l'Ajuntament de Torredembarra (1999-2003) i, durant el segon semestre de 2003, vicepresident del Consell Comarcal del Tarragonès.
  • Va ser diputat al Parlament per Esquerra Republicana des de 1992 fins a l'any 2003 i va ser portaveu adjunt del Grup Parlamentari
  • Va ser conseller d'Ensenyament, en el primer Govern del President Maragall, des del 20 de desembre de 2003 fins al 20 de febrer de 2004, quan va ser nomenat conseller en Cap -càrrec que des del 17 de març de 2005 es coneix com a conseller Primer- i que va exercir fins a l'11 de maig del 2006.
  • Va tornar a ser escollit diputat el 2006 però va renunciar a l'escó atès que, de desembre de 2006 a desembre de 2010, va ser director de l'Institut Ramon Llull.
  • Del 2008 al 2010 va ser també director de la Fundació Ramon Llull, organisme de cooperació internacional dels diversos territoris de la llengua catalana.
  • Conseller d'Educació del Govern de la Generalitat durant la XII legislatura (2018-2021).