El president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Parlament, Josep Maria Jové, durant la seva intervenció. PAULA ROQUE

Aragonès reclama “iniciativa política” i no “desaprofitar” l’ocasió de modificar la llei de política lingüística per defensar el model d’escola catalana

El president del Grup d’Esquerra Republicana al Parlament de Catalunya, Josep Maria Jové, ha fet una crida aquest dimecres a “actuar amb urgència, persistència i determinació” davant la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que reclama executar la sentència del 25% de castellà a les escoles i instituts catalans. “Menys laments, menys esgarips i menys proclames: tenim l’obligació d’actuar”, ha sentenciat.

En una pregunta a Pere Aragonès durant la sessió de control al Parlament, Jové a apel·lat a la “responsabilitat de tothom” per “no esperar més a cristalitzar el consens que existeix al voltant del model lingüístic i enfortir-lo”. “Actuem de manera conjunta, cadascú des d’allà on li pertoca”, ha demanat.

“Necessitem iniciativa política”, ha coincidit el president de la Generalitat en la seva resposta, en què ha defensat que cal desplegar totes les mesures possibles i ha apuntat a la tasca legislativa del Parlament, com la modificació de la llei de política lingüística que es troba encallada per les desavinences a Junts per Catalunya. “És una eina que no hauriem de desaprofitar, no utilitzar-la avui pot fer que ens en penedim demà”, ha avisat.

Tots hem d’assumir les responsabilitats que ens corresponguin. I les conseqüències si cal
Josep Maria Jové President del Grup d'Esquerra Republicana al Parlament.

Enfortir l’actual model

Aragonès ha exposat que el Govern està preparant el decret per regular el règim lingüístic de la Llei d’Educació de Catalunya, una llei del 2009 que encara té pendent de desplegar aquesta normativa, amb l’objectiu “d’enfortir l’actual model”, perquè “és el que garanteix els objetius: que quan s’acabi l’ensenyament obligatori, es tingui coneixemet i capacitat d’ús de les llengües oficials de Catalunya”.

Jové ha alertat que els efectes de la interlocutòria del TSJC “poden ser devastadors pel model lingüístic, la cohesió social, la igualtat d’oportunitats, la no-segregació lingüística i la protecció del català”. Per al diputat, la decisió del tribunal és “una agressió sense precedents” que busca “dividir” la societat catalana “per raó de llengua”, que es basa en “una llei que ja no és ni vigent” i que es pren “sota suposats criteris pedagògics que en el fons són quotes polítiques”. “Els tribunals, de nou, fent política. I sabem de qui són hereus aquests tribunals. I per tant sabem quin tipus de política fan”, ha apuntat.

Davant d’això, ha encoratjat el Govern a “continuar desplegant una estratègia clara en defensa de l’escola catalana” i ha apel·lat a la coresponsabilitat del Parlament, els partits, la societat civil, la comunitat educativa i les famílies. “Tots n’hem d’assumir les responsabilitats que ens corresponguin. I les conseqüències si cal”, ha conclòs.