El president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, durant la sessió de control. MARC PUIG

Aragonès fa una crida a resoldre el conflicte polític “implicant totes les parts” en una “solució democràtica” perquè Catalunya “decideixi lliurement el seu futur”

El president del grup parlamentari d’Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, ha repassat aquest dimecres durant la sessió de control els nombrosos pronunciaments de diversos organismes internacionals sobre la repressió de l’Estat espanyol contra l’independentisme català, i ha subratllat que si aquesta “causa general” és “una realitat” en els dictàmens d’organismes internacionals és “gràcies a la feina feta des de l’exili”.

“La repressió continua, i si institucions internacionals alerten i denuncien aquesta vulneració sistemàtica de drets, estan denunciant i reconeixent l’existència d’un conflicte polític”, ha destacat en la seva pregunta al president de la Generalitat, Pere Aragonès.

Així, Jové ha recordat que el Grup de Treball de les Nacions Unides sobre Detencions Arbitràries va demanar l’alliberament dels presos i preses polítiques, de la mateixa manera com ho va fer l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa, que va instar al “lliure retorn dels exiliats i la fi de les causes pendents de l’1-O”. També ha apuntat la condemna de la repressió per part del Comitè de Drets Humans de les Nacions Unides, la demanda de tres relators de l’ONU a Espanya per investigar i imposar sancions per l’espionatge amb Pegasus, i la reclamació de l’Alt comissionat de Drets Humans que urgia Espanya a investigar el Catalangate, entre d’altres.

“I ahir, Nacions Unides mostrava la seva preocupació per la vulneració de drets, per l’espionatge i per la repressió exercida durant l’1-O i alertava que Esquerra Republicana és una organització altament represaliada”, ha afegit, sobre la resposta de cinc relators a una comunicació de la secretària general dels republicans, Marta Rovira.

Per a Jové, les institucions internacionals estan “reconeixent i condemnant” un “patró” repressiu pel qual “l’Estat espanyol haurà d’acabar sent jutjat”, i si ho estan fent és “gràcies a la feina feta des de l’exili”, ha insistit.

Aragonès: “Seguirem dempeus davant la repressió”

Per la seva banda, el president de la Generalitat ha fet una crida a “actuar contra la repressió” per la via de “plantar cara” amb propostes que “permetin abandonar l’actitud repressiva de l’Estat”. “Avui el marc jurídic penal és millor que el que teniem fa un temps, tot i que queda molt marge de millora”, ha posat com a exemple Aragonès.

Amb tot, ha recordat que la millor via “per resoldre completament” les situacions de repressió que es deriven del conflicte polític entre Catalunya i l’Estat és resoldre’l, incloent “a tothom que cregui que el camí és una solucio democràtica, que impliqui a totes les parts, perquè aquest país decideixi lliurement el seu futur”. “Per això proposem un Acord de Claredat, i seguirem insistint. Continuarem dempeus davant la repressió”, ha conclòs.