Jové: “És  fonamental protegir la llengua i imprescindible blindar-la a les plataformes audiovisuals'

Esquerra Republicana denuncia al Parlament la situació "d'emergència lingüística" que pateix el català i reivindica l'obligació de protegir-lo “socialment i política”

L'ús social del català està en l'ordre del dia de l'agenda política, ja que la seva situació cada dia és més preocupant. El president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, ha denunciat la situació d'emergència lingüística al Parlament: "L'ús social del català recula, en lloc d'avançar, malgrat que tenim una comunitat lingüística potencial com mai l'havíem tinguda".

"Som plenament conscients que una República Catalana blindaria el català", ha defensat Jové, que també ha assenyalat que "quan no tens totes les eines per fer-ho, és fonamental protegir la llengua, lluitar contra la uniformització i garantir oportunitats per a tothom".

Els republicans han reivindicat la responsabilitat de ser “garants de la llengua catalana amb estima, sense vergonyes ni timidesa". "Si no som els catalans i les catalanes qui fem servir el català, qui ho farà per nosaltres? Ens hi hem d'implicar, socialment i política", ha subratllat el president del grup parlamentari.

Jové també ha lamentat que hi hagi algú que pretengui ridiculitzar el blindatge del català a les plataformes audiovisuals. "No només s'equivoca, sinó que evidencia que no ha entès com és de crítica la salut del català, ni la importància de l'audiovisual en l'ús social de les llengües", i ha assenyalat que es tracta d'un "debat de quotes".

Els republicans han deixat clar repetides vegades que el català és una prioritat per ells i que batallaran on calgui la seva defensa; "és sense fissures, defensar el país que volem", ha clos Jové.

El català compta amb una producció cultural i creativa extraordinària de primer nivell mundial
Pere Aragonès

El compromís ferm amb l'ús social del català del Govern

En resposta a Josep Maria Jové, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat que el Govern està plenament compromès amb la defensa del català, de la seva promoció i de dotar-lo d'instruments per garantir la seva continuïtat com a "eina de cohesió social".

El president ha recordat que la defensa de la llengua és una tasca de tots els departaments del Govern, que ja han començat a treballar: El Pacte Nacional per la llengua; l'impuls d'una llei pròpia d'audiovisual; la negociació amb el govern de l'Estat per incloure les quotes de producció, doblatge i subtítols en català dins la normativa audiovisual de l'Estat; la garantia de l'ús del català en l'ensenyament i en l'atenció de tots els serveis públics de la Generalitat; i en el desenvolupament de les eines d'intel·ligència artificial en català.

"Les alertes també s'han de posar al costat dels actius de la nostra llengua: el català té un domini lingüístic de més de 10 milions de parlants" ha reivindicat el president, que ha posat en valor la declaració de Palma juntament amb el govern valencià i balear.

El president ha reivindicat, finalment, que la llengua catalana compta amb una producció cultural i creativa “extraordinària de primer nivell mundial”. “En aquest país, el català té molt de futur", ha clos Aragonès.